Renault 5 Turbo tulee takaisin – ranskalainen startup tekee uuden tulkinnan 1980-luvun keskimoottorisesta hot hatchista

Renault 5:n pohjalta suunniteltu keskimoottorinen hot hatch oli yksi 1980-luvun rallin B-ryhmää varten tehdyistä autoista. Rallipoluilla Renault jäi hieman kilpailijoidensa varjoon, mutta siviilipuolella muhkeilla levikkeillä höystetyt Turbo 1 ja Turbo 2 jättivät ikimuistoisen vaikutelman.

Pian ne saavat seuraa Turbo 3:sta, jonka taustalla piilee Renaultin sijasta ranskalainen startup. Legende Automobiles -niminen firma ottaa lähtökohdakseen tavallisen kolmiovisen Viitosen alkuperäisten Turbojen tavoin. Uusi aika näkyy kuitenkin materiaaleissa, koska auton perusrakenne on kuulemma hiilikuitua. Tavoitteena on yhdistää samaan pakettiin Turbo 1:n ja 2:n parhaat palat, mutta esimerkiksi lokasuojat ovat paljon muhkeammat kuin kummassakaan niissä. Pyöräkootkin kasvavat, koska edessä käytetään 16- ja takana 17-tuumaisia kiekkoja.

Takalokasuojien massiiviset aukot syöttävät keskimoottorille ilmaa klassisten esikuvien malliin, ja nokalle on sovitettu kasarityyliset kulmikkaat valot. Ne loistavat kuitenkin ledien voimin, ja takanakin turvaudutaan moderneihin ledeihin. Sisällä alkuperäinen mittaristo saa tehdä tilaa täysin digitaaliselle ratkaisulle, mutta tietoviihdejärjestelmän ruutua restomod-tyyliseen Renaultiin ei ole kuitenkaan sovitettu. Mukavuus on silti eri tasolla kuin entisinä aikoina, koska varusteluun kuuluu kaksialueilmastointi. Kojelauta ja osa oviverhoiluista on päällystetty harmaalla alcantaralla, joka saa kontrastia oranssinpunaisista tehosteista.

Kisahenkinen vaihdekeppi ja monipistevöillä höystetyt kuppipenkit kertovat puolestaan siitä, että Turbo 3:n on tarkoitus olla pesunkestävä urheiluauto. Moottori hönkii edelleen perus-5:n takapenkin paikalla, mutta Legende Automobiles ei ole antanut voimanlähteestä vielä tarkempia tietoja. Kyseessä on kuitenkin polttomoottori, eli sähkötekniikkaan tässä restomodissa ei vielä lähdetä. Eri lähteiden mukaan pannun huipputeho olisi 400 hevosvoiman paremmalla puolella, ja voima välitetään takapyörille sekventiaalisen vaihdelaatikon kautta.

Suosittelemme

Turbo 3:n valmistusmäärästä tai hinnasta ei ole myöskään annettu vielä tarkempia tietoja. Muiden vastaavien restomodien perusteella hintalapussa lukee varmasti kuusinumeroinen summa, ja päälle tulee vielä lähtökohtana käytettävän Viitos-Rellun hinta. Automobili Amos -nimisen firman tekemä modernisoitu restomod Lancia Delta Integralen pohjalta maksaa noin 300 000 euroa, joten Legende Automobilesin Turbo 3:n hinta saattaa asettua vastaaviin lukemiin.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat