Uusin tulokas hyperautovalmistajien sarjaan on kreikkalainen SP Automotive, joka kutsuu Chaos-nimistä luomustaan maailman ensimmäiseksi ultra-autoksi. Laitteesta luvataan niin hurjia asioita, että kaikkea ei välttämättä ihan purematta niele.
Ateenassa päämajaansa pitävä firma aikoo rikkoa Chaoksen avulla tuotantoautojen ennätykset niin Nürburgringin kierrosajan, huippunopeuden kuin varttimailinkin suhteen. ”Ultra-auton” voimanlähteenä toimii SP Automotiven itse kehittämä nelilitrainen tuplaturbo-V10, jonka kerrotaan keräävän kierroksia kuin kilpa-auto ahtimista huolimatta. Moottorissa käytetään eksoottisista materiaaleista, kuten titaanista ja magnesiumista 3D-tulostettuja osia. Voimansiirrosta vastaa joko seitsemän- tai kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto, ja nelivetokin kuuluu repertuaariin.
Voimanlähteestä aiotaan tarjota kahta eri versiota. ”Earth Version” tuottaa kuulemma 2077 heppaa sekä 1389 newtonia, ja punaviiva tulee vastaan 10 000–11 000 kierroksen kohdalla. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 1,9 sekuntia, ja kolmensadan lukema saavutetaan vain 7,9 sekunnissa. 400 metrin pyrähdys hoituu puolestaan 8,1 sekunnissa. Jos tämä ei riitä, tarjolla on myös ”Zero Gravity”. Siinä on vaatimattomasti 3107 hevosvoimaa ja 1984 newtonmetriä. Ilo päättyy vasta 11 800–12 200 kierroksen tienoilla, mikä alkaa olla jo formulaluokkaa. Samaa voidaan sanoa kiihtyvyydestä, koska Chaoksen lippulaiva pinkaisee kuulemma vauhtiin nopeammin kuin F1-kilpuri tai mikään koskaan valmistettu neli- tai kaksipyöräinen.
Numeroarvot ovat seuraavat: nollasta sataan 1,55 sekuntia, 100–200 km/h 1,7 sekuntia ja 0-300 km/h 7,1 sekuntia. Varttimailiajaksi ilmoitetaan puolestaan 7,5 sekuntia, mikä tekisi autosta peräti sekunnin nykyistä ennätyksenhaltijaa, eli täyssähköistä Rimac Neveraa nopeamman. Huippunopeudenkin kerrotaan rikkovan 500 km/h:n rajapyykin. Firman perustaja Spyros Panopoulos aikoo viedä Chaoksen Zero Gravity -mallin sanojensa vakuudeksi Saksaan Ehra-Lessienin testiradalle, jossa tuotantoautojen uutta nopeusennätystä tavoitellaan kuulemma Red Bullin sponsorirahojen turvin.
Suosittelemme
”Ultra-auton” muotoilu on ainakin havainnekuvien perusteella yhtä villiä kuin sille luvatut suoritusarvot. Erilaisten siipien ja ilmanohjaimien yhdistelmällä saavutetaan kuulemma kaikkien aikojen paras aerodynamiikka ja F1-auton tasoinen downforce, eli Panopoulos ei ainakaan kärsi turhasta vaatimattomuudesta. Kuvien perusteella luomuksen maavara näyttää kuitenkin niin minimaaliselta, että tässä kulkuasennossa se ei pystyisi liikkumaan kuin pöydäntasaisella pinnalla. Earth Versionin painoksi kerrotaan vain 1388 kiloa yli viiden metrin pituudesta huolimatta, ja Zero Gravity pistää vielä paremmaksi 1272 kilon myötä.
Auton monokokkirakenne on kuulemma tehty Zylon-nimisestä kuitumateriaalista, kun taas korissa ja monissa muissa osissa hyödynnetään Anadiaplasi-nimistä 3D-tulostustekniikkaa ja materiaaleina esimerkiksi titaania, magnesiumia, hiilikuitua sekä kevlaria. Kun tähän soppaan heitetään vielä Panopouloksen mainostama lisätty todellisuus, 5G-ominaisuudet sekä kuskin mielialan tunnistavat kamerat, koko projekti alkaa kuuostaa suuren luokan vedätykseltä. SP Automotive on kuitenkin onnistunut solmimaan jälleenmyyntisopimuksen Sotheby’sin kanssa, joten ainakin siellä uskotaan Panopouloksen huimien lupausten toteuttamismahdollisuuteen.
Jokaiselle mantereelle varataan kuulemma 20 autoa, ja ensimmäinen yksilö on jo myyty. Sen toimitusajankohdaksi kerrotaan ensi vuoden alkupuoli, joten lupausten lunastamisella alkaa olla kiire. ”Perusmallin” verottomat hinnat alkavat noin 5,5 miljoonasta eurosta, kun taas täyteen ladattu Zero Gravity maksaa jo 12,4 miljoonaa euroa. ”Ultra-auto” luvataan esitellä livenä Ateenassa lähikuukausina, ja se pääsee myös BBC:n Top Gearin arvioitavaksi. Ennätysyritykset aiotaan puolestaan suorittaa vuosien 2022–2023 mittaan.