MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Ratakelpoisesta Porschesta saa vieläkin kilpurimaisemman – Manthey esitteli yli 76 000 euron osapakettinsa 911 GT3 RS:ään

Hurjan kokoisella takasiivellä ja muilla ilmanohjaimilla varustettu Porsche 911 GT3 RS on jo tehtaalta lähtiessään kuin rekisterikilvillä varustettu ratakilpuri. Autosta saa kuitenkin vieläkin kilpa-automaisemman Porschen hovivirittäjä Mantheyn julkaiseman osapaketin myötä.

Mantheyn palikoilla höystetty GT3 RS on bongattu jo useaan kertaan salavalokuvaajien linsseille luonnollisessa elinympäristössään, eli Nürburgringin Nordschleifella. Ilman naamioteippauksia auto on ehkäpä vieläkin härskimmän näköinen, koska Mantheyn osat erottuvat paremmin. Tärkein muutos on takalasin korvaaminen 25 prosenttia kevyemmällä hiilikuitupaneelilla, joka tuo mukanaan myös hainevätyyppisen keskisiiven. Se tuo mielleyhtymiä Porsche 963 -endurance-kilpuriin, mutta ulkonäön takia siipeä ei ole GT3 RS:ään asennettu.

Porsche 911 GT3 RS Manthey
Kuva: Manthey

Siipi vakauttaa menoa mutkissa entisestään ja työntää myös lämmintä ilmaa pois jäähdyttimiltä, jolloin moottorille saadaan ohjattua kylmempää ja happitiheämpää ilmaa. Auto on lisäksi saanut uudet ilmanohjaimet etupuskurin kulmiin, hiilikuituisen splitterin puskurin alle, takasiiven isommat päätypalat, vakiota leveämmän diffuusorin pidemmillä siivekkeillä sekä hiilikuituiset ”kapselit” takavanteiden päälle. Katon takareunaankin on sovitettu rivi ilmanohjaimia, ja kaiken tämän vaikutus on helppo osoittaa myös numeroilla.

Porsche 911 GT3 RS Manthey
Kuva: Manthey

Mantheyn luomus tuottaa nimittäin yli 1000 kilon verran downforcea 285 km/h:n nopeudella, kun vakioauton arvo jää ”vain” 860 kiloon. Kasvanut maaefekti on vaatinut myös uusia jousituksen osia, joten Mantheyn paketin mukana tulevat vakiota 30 prosenttia jäykemmät etujouset ja 14 prosenttia jäykemmät takajouset. Lisäksi reseptiin kuuluvat uudet iskunvaimentimet, jotka voi säätää sähköisesti kolmeen eri moodiin ja vielä manuaalisesti Track-asentoon. Mekaaniset muutokset viimeistellään kisamallisilla jarrupaloilla, mutta 525-heppaiseen nelilitraiseen vaparibokseriin Manthey ei ole koskenut.

Porsche 911 GT3 RS Manthey
Kuva: Manthey

Manthey on kehittänyt Saksassa tarkalleen 76 911 euron hintaisen paketin yhteistyössä Porschen Weissachin tuotekehityskeskuksen kanssa. Pakettia myydään virallisten Porsche-jälleenmyyjien kautta, ja päälle tulee vielä uudesta GT3 RS:stä vähintään perittävä reilun 248 000 euron hinta. Manthey lupaa, että vakioauton 6:49.3 minuutin kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella kohenee huomattavasti, mutta virallista aikaa ei ole päästy vielä mittaamaan Eifel-vuoriston kehnon sään vuoksi.

Porsche 911 GT3 RS Manthey
Kuva: Manthey
Porsche 911 GT3 RS Manthey
Kuva: Manthey
LähdeCarscoops

Lue lisää