Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista. Nyt se tekee paluun, mutta uuden version taustalla ei ole enää Minin tehdas.

Minin isänä tunnettu suunnittelijanero Alec Issigonis halusi alun perin tehdä Mokesta sotilasajoneuvon. 1950-luvun lopulla ideana oli, että tukevarakenteisia Mini Mokeja voitaisiin jopa tiputtaa lentokoneesta vihollislinjojen taakse. Ison-Britannian sotilasjohto ei kuitenkaan vakuuttunut pienipyöräisen Moken kyvyistä. Auton alusta ja jousitus olivat käytännössä suoraa lainaa perus-Ministä, joten Mokelle piti keksiä uutta käyttöä.

Niinpä ilmavan luomuksen siviiliversio lanseerattiin vuonna 1964. Mokesta tuli nopeasti jet setin suosima kulkupeli niin Euroopan, Karibian kuin USA:n ja Aasiankin arvokkaimmissa rantakohteissa. Alkuperäisen Moken tuotanto päättyi lopulta vuonna 1993, mutta nyt auto tekee paluun. Comebackin taustalla ei kuitenkaan ole enää Minin tehdas, vaan Moke International Limited -niminen firma. Se hankki Moken tavaramerkkioikeudet jo vuonna 2015, ja nyt on valmiin tuotteen vuoro.

Uusi Moke näyttää lähes samalta kuin ennenkin, mutta avoauton kokoa on kuitenkin kasvatettu hieman väljempien sisätilojen mahdollistamiseksi. Lisäksi tarjolla on aiemmin luksukseksi luettuja varusteita, kuten ohjaustehostin ja lämmitetty tuulilasi. Mallivuoden 2021 Mokea vauhdittaa uusi 1,1-litrainen bensanelonen, joka luovuttaa 68 hevosvoimaa ja 93 newtonmetriä. Lisäksi jousitus sekä jarrut on päivitetty. Vakiovaihteistona palvelee viisipykäläinen manuaali, mutta neliportainen automaattikin on tarjolla.

Suosittelemme

Uuden Moken korit valmistetaan Ison-Britannian Midlandsin alueella, josta ne laivataan Ranskan Cerizayhin loppukokoonpanoa varten. 109 km/h:n huippunopeuteen yltävä uusi Moke on jo hyväksytty tieliikenteeseen Isossa-Britanniassa, joten myynti starttaa sieltä ja Irlannista. Saarivaltakunnassa autosta täytyy pulittaa vähintään 20 000 puntaa ennen veroja ja toimitusmaksuja. Brittiasiakkaille tarjotaan aluksi 56 yksilöön rajoitettua sarjaa sen kunniaksi, että alkuperäinen siviili-Moke lanseerattiin 56 vuotta sitten.

Pelkästään Isossa-Britanniassa myynnissä olevaan Moke 56 -juhlamalliin tarjotaan 14 eri värisävyä. Lisäksi autoon saa kromatun tuulilasinkarmin, brittilippulogon etulokasuojiin sekä numeroidun laatan konepeltiin. Erikoismallin ohella Isossa-Britanniassa ja Irlannissa voi jättää tilauksia jo Moke Classicin perusversiostakin. Moke International on ilmoittanut, että lisää uusia malleja on luvassa ensi vuonna sekä Euroopassa että USA:ssa. Firma toimii Karibian maissakin, joissa uusi Moke on kuulemma jo ehtinyt nousta sekä yksityishenkilöiden että luksushotellien suosioon.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat