Ranskan poliisilla on tyyliä – kaahareiden nappaamisessa käytetään nyt Alpine A110:iä

Ranskan poliisivoimilla on ollut historiansa aikana käytössään myös varsin eksoottista kalustoa. Liian raskasjalkaisten autoilijoiden nappaamisessa on hyödynnetty esimerkiksi Alpinen urheiluautoja jo 1960-luvulla, ja nyt nämä perinteet saavat hienosti jatkoa.

Gallialaiset lainvartijat pääsivät alkuperäisen Alpine A110:n puikkoihin vuosina 1966-1973, ja seuraavien 14 vuoden ajan oli kulmikkaamman A310:n vuoro. Viimeisen vuosikymmenen ajan on puolestaan turvauduttu etuvetoiseen Renault Megane RS:ään, kun on tullut tarve päästä kerkeiden kriminaalien kannoille. Seuraajaa Meganelle alettiin etsiä viime kesäkuussa, jolloin Ranskan sisäministeriö kilpailutti seuraavan nopean auton hankinnan.

Valinta osui jälleen Renaultiin, mikä ei ole suuri yllätys. Ranskan valtio omistaa nimittäin edelleen merkistä reilun 15 prosentin osuuden. Mallin suhteen palattiin kuitenkin juurille, eli lainvartijoiden ”nopean toiminnan” joukot pääsevät jälleen Alpine A110:n ratin taakse. Tekniikka on kehittynyt huimasti viimeisten 50 vuoden aikana, mutta ulkonäöltään ja luonteeltaan uusikin A110 on hyvin lähellä klassista esikuvaansa.

Tilaus koski kaikkiaan 26 autoa, jotka toimitetaan poliisivoimille seuraavien neljän vuoden aikana. Kaksi ensimmäistä yksilöä on jo luovutettu lainvartijoille. Klassisen tyylikästä sinistä ulkoväriä on täydennetty valkoisilla raidoilla sekä Gendarmerie-teksteillä, ja katolta löytyy pieni hälytysvilkkukin. Keulan ja perän punakeltaisia raitoja on sen sijaan paha kehua tyylikkäiksi, mutta erottuvuus on nykyään tärkeää nopeasti liikkuvassa poliisiautossa.

Suosittelemme

Alpineita käytetään lähinnä moottoriteiden kovavauhtisissa kiinniottotilanteissa. Lisäksi kahta yksilöä hyödynnetään poliisien koulutuksessa. Ketterä A110 olisi ehkä enemmän omimmillaan syheröisillä serpentiiniteillä, mutta riittää keskimoottorisportissa potkua moottoriteiden suorillakin. Alpinen 1,8-litrainen turbonelonen tuottaa 252 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä, jotka kiidättävät kevyen auton vain 4,5 sekunnissa nollasta sataan ja 250 km/h:n huippunopeuteen.

A110:iä käytetään vuoteen 2025 saakka. Sen jälkeen nopean ajon poliisiauton saappaisiin astuu todennäköisesti jokin Alpinen tulevista täyssähköisistä malleista. Yksi niistä on A110:n seuraajaksi lanseerattava urheiluauto, jota kehitetään yhdessä Lotuksen kanssa.

LähdeCarscoops

Lue lisää