Ranskalaista avantgardismia tulossa – eri autoluokkien piirteitä yhdistelevä Citroën C5 esitellään ensi viikolla

Citroënilla on hienot perinteet valtavirrasta poikkeavista autoista. ”Isojen kissojen” osalta Traction Avantiin ja DS:ään asti ulottuvat traditiot saavat pian jatkoa, kun ranskalaiset esittelevät ensi viikolla uuden C5:n.

Tarkkaan ottaen C5 sijoittuu maineikkaita edeltäjiä pykälää alempaan autoluokkaan, koska Citroën ei ole nähnyt tätä isommille malleille tulevaisuutta sitten 2000-luvun alkupuolen C6:n. Toisaalta tulokas on paljon radikaalimpi ilmestys kuin C5:n kaksi ensimmäistä sukupolvea, joten vertailu takavuosien avantgardistisiin isoihin kissoihin lienee paikallaan. Koska tämän segmentin perinteiset porras- tai luiskaperät eivät enää käy kaupaksi varsinkaan ei-premium-merkeiltä, ranskalaiset ovat ottaneet aiheeseen aivan uuden lähestymistavan.



Uutuudesta julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserivideo. Sen ja aiemmin julkisuuteen putkahtaneiden salavalokuvien perusteella voidaan sanoa, että uudesta C5:stä tulee varsinainen hybridi eri autoluokkien suhteen. Citroën yhdistelee nimittäin tulokkaassaan crossoverin tai katumaasturin, farmarin ja hatchbackin piirteitä. Tästä saatiin esimakua jo vuonna 2016 esitellyn CXexperience-konseptin myötä, mutta viiden vuoden takainen tutkielma oli vielä hyvin matala auto ilman viittauksia katumaastureihin.





Tuotantomallia voisi sen sijaan luonnehtia crossoveriksi ainakin korin korkeuden osalta. Tiiserivideon perusteella auto saa muhkealle keulalleen sakaran malliset päiväajovalot, joiden muotoja toistetaan myös varsin pystyn perän takavaloumpioissa. Takimmaiset kattopilarit vaikuttaisivat olevan varsin paksut, ja takaluukun yläreunaan on integroitu spoilerilippa. Crossover-vaikutteista huolimatta autoa ei haluta asemoida liian katumaasturimaiseksi, koska tähän luokkaan Sitikalla on tarjolla C5 Aircross.

Uusi C5 tehdään todennäköisesti samalle EMP2-pohjalevylle kuin paljon sporttisemman oloinen Peugeot 508. Moottorivalikoimakin seurannee Pösön jalanjälkiä, eli perinteisten bensa- ja dieselkoneiden ohella tarjolle tulee pistokehybridi. Citroënin valttina palvelee Progressive Hydraulic Cushions -markkinointinimellä tunnettu mukavuusjousitus, joka ei kuitenkaan yllä ihan vanhan kaasunestejousituksen taikamattomaiseen kyytiin. Sporttisen jäykäksi säädettyihin kilpailijoihin verrattuna ero on kuitenkin huomattava. Jäämme odottelemaan ensi viikkoa ja uuden C5:n virallisia tietoja sekä kuvia.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.