Ranskalaista avantgardismia tulossa – eri autoluokkien piirteitä yhdistelevä Citroën C5 esitellään ensi viikolla

Citroënilla on hienot perinteet valtavirrasta poikkeavista autoista. ”Isojen kissojen” osalta Traction Avantiin ja DS:ään asti ulottuvat traditiot saavat pian jatkoa, kun ranskalaiset esittelevät ensi viikolla uuden C5:n.

Tarkkaan ottaen C5 sijoittuu maineikkaita edeltäjiä pykälää alempaan autoluokkaan, koska Citroën ei ole nähnyt tätä isommille malleille tulevaisuutta sitten 2000-luvun alkupuolen C6:n. Toisaalta tulokas on paljon radikaalimpi ilmestys kuin C5:n kaksi ensimmäistä sukupolvea, joten vertailu takavuosien avantgardistisiin isoihin kissoihin lienee paikallaan. Koska tämän segmentin perinteiset porras- tai luiskaperät eivät enää käy kaupaksi varsinkaan ei-premium-merkeiltä, ranskalaiset ovat ottaneet aiheeseen aivan uuden lähestymistavan.

Uutuudesta julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserivideo. Sen ja aiemmin julkisuuteen putkahtaneiden salavalokuvien perusteella voidaan sanoa, että uudesta C5:stä tulee varsinainen hybridi eri autoluokkien suhteen. Citroën yhdistelee nimittäin tulokkaassaan crossoverin tai katumaasturin, farmarin ja hatchbackin piirteitä. Tästä saatiin esimakua jo vuonna 2016 esitellyn CXexperience-konseptin myötä, mutta viiden vuoden takainen tutkielma oli vielä hyvin matala auto ilman viittauksia katumaastureihin.

Tuotantomallia voisi sen sijaan luonnehtia crossoveriksi ainakin korin korkeuden osalta. Tiiserivideon perusteella auto saa muhkealle keulalleen sakaran malliset päiväajovalot, joiden muotoja toistetaan myös varsin pystyn perän takavaloumpioissa. Takimmaiset kattopilarit vaikuttaisivat olevan varsin paksut, ja takaluukun yläreunaan on integroitu spoilerilippa. Crossover-vaikutteista huolimatta autoa ei haluta asemoida liian katumaasturimaiseksi, koska tähän luokkaan Sitikalla on tarjolla C5 Aircross.

Suosittelemme

Uusi C5 tehdään todennäköisesti samalle EMP2-pohjalevylle kuin paljon sporttisemman oloinen Peugeot 508. Moottorivalikoimakin seurannee Pösön jalanjälkiä, eli perinteisten bensa- ja dieselkoneiden ohella tarjolle tulee pistokehybridi. Citroënin valttina palvelee Progressive Hydraulic Cushions -markkinointinimellä tunnettu mukavuusjousitus, joka ei kuitenkaan yllä ihan vanhan kaasunestejousituksen taikamattomaiseen kyytiin. Sporttisen jäykäksi säädettyihin kilpailijoihin verrattuna ero on kuitenkin huomattava. Jäämme odottelemaan ensi viikkoa ja uuden C5:n virallisia tietoja sekä kuvia.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat