Range Roverilla pääsee hyvin kahdella pyörälläkin – brittiläinen stunt-kuski ajoi 550-heppaisella maasturilla näytöstyyliin Goodwoodin legendaarisessa mäessä

Brittien autokesän kohokohta, eli lordi Marchin kartanon mailla järjestettävä Goodwood Festival of Speed pidettiin jälleen kuluneen viikonlopun aikana. Paikalla nähtiin sekä mittaamattoman arvokkaita klassikoita että autotehtaiden viimeisimpiä uutuuksia, ja toki myös eri-ikäisillä kilpa-autoilla oli tärkeä osansa Goodwoodin tarjonnassa.





Heinäpaalien välissä kiemurtelevalla nostalgisella mäkiradalla on harrastettu monenlaisia näytösajojakin, ja tällä kertaa komeimmasta suorituksesta vastasi brittiläinen stunt-kuski Terry Grant tuliterän Range Rover Sport SVR:n ratissa. 550-heppaisella mekaanisesti ahdetulla veekasila varustettu SUV oli muutettu ilmeisesti pelkästään takavetoiseksi, jotta se soveltui paremmin Grantin harrastamaan lajiin.

Kyse oli kahdella pyörällä ajamisesta, ja Grant oli ottanut kyytiinsä yhden matkustajankin. Tämä nousi auton sivuikkunasta ulos kesken ajon ja nousi seisomaan kypärä päässä Rangen kyljen päälle. Kahdella pyörällä ajaminen onnistui tällöinkin mainiosti, vaikka auton painopiste muuttui varmasti jonkin verran kyytiläisen kiipeilyjen myötä.


Grant ei sentään päässyt koko mäkeä ylös asti kahden pyörän varassa, vaan auto rojahti jossakin vaiheessa takaisin kaikille neljälle pyörälleen. Tämä ei varmasti haitannut pahemmin yleisöä, koska stunt-kuski vetäisi heti perään komeat donitsit asfaltilla ja jätti taakseen massiivisen savupilven.

Lopuksi super-Rangella ajettiin vielä mäkirataa vähän vauhdikkaammin, jotta yleisö sai kuunnella kasin murinaa sydämensä kyllyydestä. Jos Range Rover Sport SVR:n nykyinen 550 hevosvoiman teholukema kuulostaa muuten turhan pieneltä, ei hätää. Facelift-malli on jo tulossa, ja siinä on kuulemma 575 heppaa. Kyse on siis jo lähes superautoluokan laitteesta maasturin kuoriin verhottuna.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Uusi VW Golf R putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana – nelivetoisen hot hatchin hillitty ulkokuori kätkee alleen 333 hevosvoimaa

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin esittelystä on kulunut kohta vuoden päivät. Nelivetoinen R-huippuversio on antanut odottaa vielä itseään, mutta nyt...

Vihdoinkin siitä tulee totta – BMW tuo myyntiin farmarikorisen M3:n kahden vuoden päästä

Supernopeat farmarit ovat olleet erityisesti Audin RS-divisioonan erityisalaa, mutta myös BMW:n M-osasto on tarjonnut historiansa aikana farkkua sekä E34-...

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...