Range Roverilla pääsee hyvin kahdella pyörälläkin – brittiläinen stunt-kuski ajoi 550-heppaisella maasturilla näytöstyyliin Goodwoodin legendaarisessa mäessä

Brittien autokesän kohokohta, eli lordi Marchin kartanon mailla järjestettävä Goodwood Festival of Speed pidettiin jälleen kuluneen viikonlopun aikana. Paikalla nähtiin sekä mittaamattoman arvokkaita klassikoita että autotehtaiden viimeisimpiä uutuuksia, ja toki myös eri-ikäisillä kilpa-autoilla oli tärkeä osansa Goodwoodin tarjonnassa.

Heinäpaalien välissä kiemurtelevalla nostalgisella mäkiradalla on harrastettu monenlaisia näytösajojakin, ja tällä kertaa komeimmasta suorituksesta vastasi brittiläinen stunt-kuski Terry Grant tuliterän Range Rover Sport SVR:n ratissa. 550-heppaisella mekaanisesti ahdetulla veekasila varustettu SUV oli muutettu ilmeisesti pelkästään takavetoiseksi, jotta se soveltui paremmin Grantin harrastamaan lajiin.

Kyse oli kahdella pyörällä ajamisesta, ja Grant oli ottanut kyytiinsä yhden matkustajankin. Tämä nousi auton sivuikkunasta ulos kesken ajon ja nousi seisomaan kypärä päässä Rangen kyljen päälle. Kahdella pyörällä ajaminen onnistui tällöinkin mainiosti, vaikka auton painopiste muuttui varmasti jonkin verran kyytiläisen kiipeilyjen myötä.

Grant ei sentään päässyt koko mäkeä ylös asti kahden pyörän varassa, vaan auto rojahti jossakin vaiheessa takaisin kaikille neljälle pyörälleen. Tämä ei varmasti haitannut pahemmin yleisöä, koska stunt-kuski vetäisi heti perään komeat donitsit asfaltilla ja jätti taakseen massiivisen savupilven.

Lopuksi super-Rangella ajettiin vielä mäkirataa vähän vauhdikkaammin, jotta yleisö sai kuunnella kasin murinaa sydämensä kyllyydestä. Jos Range Rover Sport SVR:n nykyinen 550 hevosvoiman teholukema kuulostaa muuten turhan pieneltä, ei hätää. Facelift-malli on jo tulossa, ja siinä on kuulemma 575 heppaa. Kyse on siis jo lähes superautoluokan laitteesta maasturin kuoriin verhottuna.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...