Range Rover Sport uudistui – autosta tulee myös täyssähköversio parin vuoden päästä

Range Rover Sport on saalistanut menestyksekkäästi asiakkaita perinteisen isoveljensä alapuolella jo yli 15 vuoden ajan. Nyt Sport siirtyy seuraavaan sukupolveensa, josta tehdään myös pelkällä sähköllä liikkuva malli.

Monien nykyautojen design on mennyt eurooppalaisen maun kannalta jo liiankin sekavaksi, mutta uusi Sport-Range on isoveljensä tavoin ilahduttava poikkeus tähän sääntöön. SUV on miellyttävän puhdaslinjainen ilman turhaa erikoisuudentavoittelua, mutta tarkemmin katsomalla eroja edeltäjään alkaa löytyä. Esimerkiksi etuvalot ovat entistä litteämmät, ja ovenkahvat on upotettu korin pintaan. Lisäksi takarekisteri on siirtynyt alemmaksi puskuriin.

Uutuuden pohjana toimii Land Roverin MLA-Flex-niminen perusrakenne, joka on suunniteltu sekä sähköautoihin, pistokehybrideihin että mietoihin hybrideihin. Sportin akseliväli on venähtänyt 54 millillä lähes kolmeen metriin, joten takamatkustajilla on aiempaa reilummat polvitilat. Autoon saa myös 22 suuntaan säätyvät hierovat penkit, kehittyneen sisäilmanpuhdistusjärjestelmän, 29 kaiuttimella varustetun Meridianin äänentoistojärjestelmän, aktiivisen melunpoistojärjestelmän ja 13,7-tuumaisen digitaalimittariston. Suurinta osaa auton toiminnoista hallitaan kaarevan 13,1-tuuumaisen Pivo Pro -kosketusnäytön kautta, ja tarjolla on myös Amazon Alexa.

Pohjalevyn mahdollistama täyssähköinen voimalinja on tulossa vuonna 2024, mutta myynti starttaa mietojen ja pistokehybridien sekä yhden perinteisen bensakasin voimin. Euroopan markkinoilla tarjolla ovat kolmilitrainen suora bensakuutonen mietona hybridinä ja kahtena eri pistokehybridinä, samankokoinen diesel mietona hybridinä kahtena eri tehoversiona sekä kaikkein tehokkaimpana vaihtoehtona BMW:ltä lainattu 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Se tuottaa 530 heppaa, kun tehokkaimmassa pistokehybridissä on 510 hevosvoimaa. Kaikkien moottorivaihtoehtojen voima välitetään ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin kautta nelivedolle, mutta etuveto voidaan pidon salliessa kytkeä pois pelistä taloudellisuuden kohentamiseksi.

Suosittelemme

440-hevosvoimaisella P440e-pistokehybridillä pääsee parhaimmillaan 114 kilometriä pelkän sähkön voimin WLTP-normin mukaan mitattuna, ja 510-heppainen P510e yltää lähes samaan 113 kilometrin lukemansa myötä. Käytännön ajossa sähköisen toimintasäteen pitäisi olla parhaimmillaan lähes 90 kilometriä. Mukavuutta kohentaa kaksikammioinen ilmajousitus, ja nelipyöräohjauskin on versiosta riippuen joko vakiona tai saatavilla lisävarusteena. Repertuaariin kuuluu myös 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävä aktiivinen kallistuksenvaimennus.

Luonnollisesti Sportista löytyy myös Land Roverin tavaramerkkeihin kuuluva Terrain Response -järjestelmä, joka tarjoaa eri ajomoodeja. Uutuudessa systeemiä on vielä laajennettu maastoajon vakionopeussäätimellä, joka osaa valvoa auton eri kallistuskulmia ja säätää niiden mukaan nopeutta. Sportissa on myös erityinen kahlausmoodi, joka nostaa ajokorkeuden maksimiin, sulkee automaattisesti ohjaamon aukot ja mahdollistaa parhaimmillaan 900 millin syvyisessä vedessä rämpimisen. Ensimmäisillä markkinoilla uutuuden pääsee tilaamaan saman tien.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat