Rallin MM-sarjan tulevaisuus on turvattu – Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford sitoutuvat uusiin hybridiautoihin

Rallin MM-sarjan yllä on leijunut viime aikoina hyvin synkkiä pilviä. Korona on kurittanut ralliakin, ja viime vuosina sarjassa on nähty myös paha kato mukana olevien merkkien osalta. Ensi kaudelle tulevat hybridiautot toivat tähän soppaan vielä lisää kysymysmerkkejä, mutta nyt WRC:n osalta voidaan vihdoinkin kertoa hyviä uutisia.

Toyota, Hyundai ja tehtaan osittaista tukea nauttiva M-Sport Ford ilmoittivat nimittäin sitoutuvansa uusiin hybridikilpureihin ensi kaudesta lähtien. Uuden aikakauden WRC-rallitykeissä hyödynnetään 1,6-litraisen suorasuihkutetun bensakoneen parina sähkömoottoria, joka saa luovuttaa keitokseen mukaan 136 hevosvoiman huipputehon ja 180 newtonmetrin maksimiväännön. Rallin siirtymisestä hybrideihin kerrottiin ensimmäistä kertaa jo toissavuonna, ja World Motor Sport Council näytti hankkeelle vihreää valoa muutama viikko sitten.



WRC-sarjan markkinoinnista vastaava Jona Siebel totesi, että hybridiautoihin siirtyminen on yksi suurimmista muutoksista rallin MM-sarjan historian aikana. Ralli seuraa tässä suhteessa siviiliautojen viitoittamaa polkua, ja ajankohtakin on varsin sopiva. Ensi kausi on nimittäin MM-sarjan 50. lajissaan. Kilpurien hybridiyksikkö täytyy suojata perusteellisesti ulosajojen varalta, ja niinpä autojen turvakaariakin päivitetään ensi kaudelle.





Hyundai on jo kertonut, että uusi ralliauto tehdään juuri lanseeratun i20 N:n pohjalta. Toyota ei ole ilmoittanut vielä mitään virallisesti, mutta ensi kauden rallitykissä hyödynnetään hyvin todennäköisesti rallin luokittelumalliksi suunnitellun kolmiovisen GR Yariksen matalampaa koria. M-Sport Fordinkin suunnitelmat ovat tältä osin vielä hämärän peitossa, mutta ainakin kokonsa puolesta tälläkin hetkellä käytetty Fiesta olisi paras lähtökohta ralliautolle.

Merkkien pysyvyyttä sarjassa aiotaan kohentaa myös sillä, että ensi kaudesta alkaen autonvalmistajien täytyy sitoutua sarjaan vähintään kolmeksi vuodeksi nyt vaaditun vuoden sijasta. Uusista merkeistäkin on liikkunut huhuja. Yksi vahva ehdokas voisi olla Subaru, jolla on pitkät ralliperinteet jo vuosikymmenten takaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.