Rallilegendan superauto etsii uutta omistajaa – Sébastien Loebin McLaren 675LT Spider huutokaupataan pian

Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb on viihtynyt rallipolkujen ohella myös eri ratasarjoissa. Kymmenisen vuotta sitten mies ajoi FIA GT -luojan kisoja McLarenilla oman tiiminsä väreissä, ja Loebin siviilikulkupelinäkin palveli myöhemmin McLaren.

Tuo auto on vuoden 2017 675LT Spider, jota ranskalaislegenda kuvaili ajettavuudeltaan kuin katulailliseksi kilpuriksi. Nyt Loebin ja avokattoisen brittisuperauton tiet ovat kuitenkin erkanemassa, ja Chicane Gray -värinen McLaren joutuu vasaran alle RM Sotheby’sin huutokaupassa. Sveitsin St. Moritzissa ensi perjantaina pidettävässä tilaisuudessa Loebin McLarenin hinnan arvellaan ennakkoon asettuvan 270 000 – 335 000 euron tienoille.

Kuva: RM Sotheby’s

Ranskalaiskuski hankki auton vuonna 2019, ja sen mittarissa on tällä hetkellä 8840 kilometrin ajomäärä. Kyseessä on ilman Loeb-yhteyttäkin varsin harvinainen superauto, koska 675LT Spidereita valmistettiin vain 500 yksilöä. Loebin auton harmaa ulkoväri saa kontrastia mustaa ja oranssia yhdistelevästä sisustasta sekä oransseista jarrusatuloista. Kolmipuolaisen ratin kehä on verhoiltu alcantaralla, ja ratin hiilikuituisilla vaihtoläpysköillä komennetaan seitsemänpykäläistä kaksoiskytkinlaatikkoa.

Kuva: RM Sotheby’s

Se on yhdistetty tuplaturbokasiin, joka tuottaa mukavat 675 hevosvoimaa. Avomallinen Spider on 40 kiloa 675LT:n umpiversiota painavampi, mutta auton kuivapaino on silti ainoastaan 1270 kiloa. Teho-painosuhde on siis enemmän kuin kunnossa, ja niinpä McLaren pyrähtää ainoastaan 2,9 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 326 km/h:n huippuihin.

Kuva: RM Sotheby’s

675LT:ssä hyödynnettiin myös aktiivista aerodynamiikkaa ja F1:n maailmasta lainattua teknologiaa, kuten superauton perusrakenteena palvelevaa hiilikuituista monokokkia. LT-kirjaimet tulevat puolestaan long tail -sanoista legendaarisen ”pitkäperäisen” McLaren F1 GTR:n inspiroimana. 675LT:n erikoisherkkuihin lukeutuvat esimerkiksi isommat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, kevyet 10-puolaiset takovanteet sekä reilulla kädellä annostellut hiilikuituiset komponentit, joten Loebin puheille katulaillisesta kilpurista on myös jonkin verran katetta.

Kuva: RM Sotheby’s
Kuva: RM Sotheby’s
Kuva: RM Sotheby’s
LähdeCarscoops

Lue lisää