Mitsubishi Lancerin Evolution-versiot kamppailivat mm. Subaru Imprezan kanssa 1990- sekä 2000-luvun alun rallipoluilla, ja autot kävivät tiukkaa taistoa myös siviilimarkkinoilla. Mitsu jaksoi kehittää alkuperäisen reseptin mukaista Evoa IX-versioon asti, jota pidetään eräänlaisena sportti-Mitsubishien huipentuma. Evo X oli jo selvästi mukavuuspainotteisempi, ja sen jälkeen japsit heittivät pyyhkeen kehään.
Subaru on sen sijaan jatkanut tässä segmentissä näihin päiviin saakka, ja merkin valikoimaan kuuluu tälläkin hetkellä Imprezan pohjalta tehty WRX STI. Mitsubishi on puolestaan keskittynyt viime vuosina lähinnä erilaisiin katumaastureihin ja crossovereihin, mutta Evonkin paluusta on liikkunut silloin tällöin huhuja. Legendaarista mallimerkintää on povattu urheilullisen SUV:n perään, ja nyt tämä asia sai eräänlaisen vahvistuksen.
Japsit julkaisivat nimittäin tiiserikuvan lokakuisessa Tokion autonäyttelyssä esiteltävästä konseptista, joka on nimetty e-Evolutioniksi. Kyseessä ei ole enää Lancerin steroidiversio, vaan SUV-coupé, joka on Mitsubishin omien sanojen mukaan matalanoloinen ja huippuaerodynaaminen. Perinteisiä autoja korkeamman crossoverin madaltaminen ei kuulosta kovin järkevältä, mutta kysessä on yksi nykyisen automaailman trendi-ilmiöistä.
E-kirjain Evolution-nimen edessä kertoo puolestaan, että autossa on sähkövoimaa. Konsepti-Evoa vauhdittaa sähköinen neliveto, jossa hyödynnetään kuulemma edistynyttä tekoälyteknologiaa. Sen käytännön sisällöstä ei ole vielä mitään tietoa kuten ei myöskään tarkemmista tehoarvoista. Muotoilu vaikuttaa ainakin tiiserikuvan perusteella varsin aggressiiviselta, mutta linjat paljastuvat lopullisesti vasta ensi kuussa.
Evolution-konseptilla ei ole siis nimeä lukuun ottamatta mitään tekemistä maineikkaiden rallitykkien kanssa, ja auton tuotantoversion tulokin jää vielä nähtäväksi. Jos näin käy, kyseessä ei olisi Mitsun ensimmäinen kerta vanhan nimen uusiokäytössä. Japanilaisten valikoimaan kuuluu nimittäin nykyään myös Eclipse Cross -niminen crossover, joka on mahdollisimman kaukana takavuosien samannimisestä coupésta.