Monivivahteisesta historiastaan tunnetulla Lancialla on myös upeat ralliperinteet. 1970-luvun alun etuvetoisia Fulvioita ja vuosikymmenen puolivälissä esiteltyä keskimoottorista Stratosta seurasi myöskin keskimoottorinen 037, joka tehtiin löyhästi Beta Montecarlon pohjalta.
037 sai kunnian olla viimeinen takavetoinen auto, jolla yllettiin rallin maailmanmestaruuteen ennen Audin aloittamaa nelivedon voittokulkua. Lancian 1980-luvun rallitykki on luonnollisesti kulttimaineessa varsinkin synnyinmaassaan, jossa toimii useita siihen ja Lancian muihin takavuosien ralliautoihin erikoistuneita spesialisteja. Yksi näistä italialaisfirmoista on Kimera Automobili, jonka repertuaariin ei kuulu pelkästään entisöintejä.
Kimera kertoi nyt, että se esittelee toukokuun loppupuolella kehittämänsä EVO37:n, joka on moderni uudelleentulkinta alkuperäisestä 037:stä. Autosta julkaistiin samalla tiiserivideo ja muutamia kuvia, mutta koko komeuden näkemistä pitää odotella 22.5. asti. EVO37:stä on haluttu tehdä mahdollisimman uskollinen alkuperäiselle niin muotoilun kuin tekniikankin osalta, joten Kimera Automobili on jopa värvännyt palkkalistoilleen vanhan 037:n kehittämisessä mukana olleita insinöörejä.
Yksi näistä henkilöistä on Claudio Lombardi, joka vastasi sekä kompressori- että turboahtimella varustetun rallimoottorin kehitystyöstä Lancialla. Lombardin avulla Kimeran EVO37:ään on saatu rakennettua vastaavaa periaatetta hyödyntävä voimanlähde, mutta kaksilitraista myllyä on modernisoitu nykypäivän standardien mukaisesti. Huipputeho on kuulemma noin 550 hevosvoimaa, ja mekaaninen ahdin toimii sähköllä perinteisen hihnan sijasta.
Suosittelemme
Traditionaalisen manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan puolestaan sekventiaalista laatikkoa. Auton painoksi kerrotaan modernisoinnista huolimatta vain 950 kiloa, joten kulun pitäisi olla vähintäänkin iloista. EVO37:n valmistusmäärä rajataan auton nimen mukaisesti 37 yksilöön, ja hinnat starttaavat kuulemma noin puolesta miljoonasta eurosta. Jos tämän erän autoa ei enää ehdi saada, myöhemmin luvassa on vielä 10 lisäyksilöä. Ne saavat Integrale-lisänimen, eli voimansiirrosta vastaa neliveto myöhempien aikojen Delta Integrale -mallien tavoin.