Ralliherkkua tarjolla – tällä Subaru Imprezalla ovat ajaneet Ari Vatanen, Colin McRae ja Richard Burns

Subaru esitteli juuri uuden WRX:n, jota ei valitettavasti enää käytetä ralliauton lähtökohtana. 1990-luvulla kaikki oli toisin, jolloin Imprezan ja koko merkin maine rakentui vahvasti rallin tehdaskilpurien varaan.

Ensimmäisen sukupolven Impreza esiteltiin vuonna 1992, ja auto pääsi rallipoluillakin tositoimiin heti seuraavana vuonna. Isomman Legacyn korvanneella Imprezalla ajettiin luonnollisesti myös vuoden 1993 Jyväskylän Suurajoissa, jolloin ratin taakse istahti tuolloin jo 41-vuotias Ari Vatanen. Ikä ei vielä Vatasta painanut, ja niinpä tulokseksi saatiin komeasti yleiskilpailun kakkossija. Se oli myös ensimmäinen kerta, kun Imprezalla napattiin pisteitä ja yllettiin palkintosijalle rallin MM-sarjassa.

Vatasen kilpuri 28 vuoden takaa tulee reilun viikon päästä tarjolle Artcurialin Ranskassa järjestämään huutokauppaan, jossa auton hinnan odotetaan nousevan 450 000 – 650 000 euron tasolle. Alustanumerolla 93.004 varustettu yksilö jatkoi kilpailu-uraansa myös vuoden 1993 Suomen rallin jälkeen. Kaudella 1994 juuri tätä autoa puikotti Colin McRae Portugalin MM-rallissa, jossa saldoksi tuli kuitenkin keskeytys ohjauslaitteista alkunsa saaneen tulipalon jälkeen.

Tämän jälkeen vuorossa oli McRaen maanmies Richard Burns, joka kisasi Imprezalla Indonesian ja Uuden-Seelannin ralleissa. Nekin päättyivät valitettavasti keskeytyksiin, mutta auto nousi myöhemmin vielä voittojen tielle. Impreza päätyi Subarun tahdastallilta Australiaan, jossa se voitti maan rallimestaruussarjan kolme kertaa peräjälkeen vuosina 1996-1998. Vaikka auto on nähnyt reilusti rankkaa kilpailukäyttöä, kori on edelleen alkuperäinen vuodelta 1993 ja Subaru on tänäkin päivänä aikansa A-ryhmän luokitteluvaatimusten mukaisessa kunnossa.

Suosittelemme

On mielenkiintoista nähdä, saavutetaanko autolle arvioitu ennakkohinta vai ylittyykö se jopa huutokaupassa. Imprezan rallimaineesta asian ei pitäisi ainakaan olla kiinni, koska Subaru ylsi rallin MM-sarjassa Ari Vatasen aikojen jälkeen kolmeen peräkkäiseen merkkimestaruuteen vuosina 1995-1997 ja lukuisille palkintosijoille tämän jälkeenkin.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat