Etelä-Koreassa tapahtunut tuhoisa onnettomuus kirvoitti jälleen keskustelemaan sähköautoihin liittyvistä tulipaloista.
Sähköajoneuvojen tulipalot ovat näiden yleistymisen myötä valitettavaa arkipäivää. Ne ovat erityisen vakava ongelma, koska palot voivat olla räjähdysmäisiä, ja niitä on vaikea sammuttaa. Etelä-Koreassa hiljattain tapahtunut tuhoisa sähköautopalo on kirvoittanut maan ympäristöministeriön pitämään hätäkokouksen keskustellakseen sähköautojen aiheuttamista tulipaloista.
Tapahtumat saivat alkunsa, kun Mercedes EQE syttyi tuleen Incheonin asuntokompleksin maanalaisessa pysäköintihallissa. Japan Timesin mukaan tulipalossa vaurioitui noin 140 ajoneuvoa, ja onnettomuuden seurauksena vietiin 23 ihmistä sairaalaan. Lisäksi yli 700 asukasta jouduttiin evakuoimaan.
Tapaus on tiettävästi herättänyt pelkoa joidenkin parkkitilaa rakennuksissa tarjoavien omistajien taholla, ja johtanut sähköautojen käyttökieltoihin kyseisissä tiloissa. Reuters raportoi, että Etelä-Korean hallitus ilmoittaa “pian kattavia toimenpiteitä sähköautopalojen suhteen”. Tämä voi tulla jo ensi kuussa, ja tietojen mukaan uudet säännöt saattavat vaatia autonvalmistajia paljastamaan, mikä taho toimittaa akkuja heidän sähköajoneuvoihinsa.
Jos hallituksen tavoitteet toteutuvat, se saattaa näyttäytyä osana yritystä syyttää tapahtuneesta kiinalaisia yrityksiä. Onnettomuudessa on jo ehditty osoittaa syyttävällä sormella Farasis Energyä, jonka kerrotaan valmistaneen akun itsestään syttyneeseen Mercedesiin. Etelä-Korean omat autonvalmistajat eivät tietenkään ole nekään immuuneja tulipaloille, sillä sikäläisten Hyundai- ja Kia-ajoneuvojen tiedetään myös syttyneen itsestään liekkeihin.