Rahalla ei saa hyvää makua – kromihärpäkkeillä tuunattu Ferrari on suorastaan painajaismainen näky

Useimpien Ferrarien linjat olivat vanhoina hyvinä aikoina peräisin italialaismaestro Pininfarinan kynästä, joten Maranellon orit tarjosivat sporttisuutensa ohella myös eleganttia tyyliä. Pininfarinan kauden loppuaikoina hillityn tyylikkäät linjat alkoivat tosin väistyä uusien markkina-alueiden edellyttämän aggressiivisuuden tieltä, ja nykyään Ferrarit muotoillaan merkin omien designereiden voimin.

Vuonna 2004 lanseerattu keskimoottorinen F430 edusti vielä Pininfarinan muotoilua, mutta 360-edeltäjän edelleenkehitettynä versiona toiminut auto sai jo linjoihinsa Enzo-hyperautosta lainattuja aggressiivisempia piirteitä. F430:a sai tuttuun tyyliin sekä umpikattoisena coupéna että avomallisena Spiderina, joka esiteltiin keväällä 2005. F430 sai pitää V8-keskimoottorilla varustettujen Ferrarien lippua korkealla vuoteen 2009 asti, jolloin täysin uusi 458 Italia astui näyttämölle vielä Pininfarinan muotoilemana.





Vaikka Ferrarien tuunaaminen voidaan tietyissä piireissä laskea lähes syntien joukkoon, moni virityspaja on jättänyt puumerkkinsä F430:eenkin. Suurimmassa osassa näistä luomuksista on keskitytty sporttisuuden kohentamiseen esimerkiksi spoilereiden, hiilikuituosien sekä vakiota isompien vanteiden avulla, ja lopputulokset ovat useimmiten olleet aivan mukiinmeneviä paatuneimmankin Ferrari-fanin silmään. Nyt nettiin putkahti kuitenkin kuvia tuntemattoman amerikkalaisomistajan tuunaamasta F430 Spiderista, joka on jotakin aivan muuta.

Alelaarista poimittu kormirihkama sopii Ferrariin kuin hajuvesi lihapulliin, mutta tämän auton omistajan maku ei näköjään tunne mitään rajoja. Kaliforniassa bongattu F430 on saanut pintaansa Biltemankin hyllystä löytyvää teippikromilistaa metrikaupalla esimerkiksi ovien, luukkujen, puskurien, pyöränkaarien, tuulilasin ja jopa etuvalojen reunoihin. Kauheutta täydentävät lukuisat feikki-ilmanottoaukot ja kromikidukset, joita on lätkitty ympäri autoa vähemmän loogisiin paikkoihin.

Keskelle nokkapeltiä on puolestaan liimattu normaalisti auton takapäätä koristava kromattu Ferrari-hevonen, ja sen alla komeilee harottavin kirjaimin toteutettu F430 Limited Edition -merkki. Onneksi kyseessä on todellinen yksittäiskappale, koska toista vastaavaa autoa maailma ei todellakaan kaipaa. Kromikuorrutuksesta huolimatta F430:n sporttisuuttakin on haluttu korostaa, ja mikä olisikaan parempi keino siihen kuin ovien etureunoihin lätkityt Sport Edition -logot. Lisäksi lokasuojanreunoja on höystetty vielä hiilikuituteipillä kromilistojen lisäksi, joten tässä autossa ei ole todellakaan koristeista pulaa.

Jopa tankinluukkuun on liimattu krominen Maranellon ori, ja luonnollisesti luukun ulkoreunaakin on höystetty kromilistalla. Ylimääräistä kiiltotavaraa löytyy Ferrarin perästäkin, mutta kaiken kauheuden keskeltä silmiin pistää kaksi valopilkkua. F430:n perää koristaa nimittäin Scuderia-tyylinen alkuperäinen hiilikuitupaneeli, ja mustaksi maalatut vanteetkin edustavat tehtaan omaa designia. Muiden viritysten tyylikkyydestä päätellen nämä osat on laitettu autoon jo jonkun edellisen omistajan aikana.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...