Rahalla ei saa hyvää makua – kromihärpäkkeillä tuunattu Ferrari on suorastaan painajaismainen näky

Useimpien Ferrarien linjat olivat vanhoina hyvinä aikoina peräisin italialaismaestro Pininfarinan kynästä, joten Maranellon orit tarjosivat sporttisuutensa ohella myös eleganttia tyyliä. Pininfarinan kauden loppuaikoina hillityn tyylikkäät linjat alkoivat tosin väistyä uusien markkina-alueiden edellyttämän aggressiivisuuden tieltä, ja nykyään Ferrarit muotoillaan merkin omien designereiden voimin.

Vuonna 2004 lanseerattu keskimoottorinen F430 edusti vielä Pininfarinan muotoilua, mutta 360-edeltäjän edelleenkehitettynä versiona toiminut auto sai jo linjoihinsa Enzo-hyperautosta lainattuja aggressiivisempia piirteitä. F430:a sai tuttuun tyyliin sekä umpikattoisena coupéna että avomallisena Spiderina, joka esiteltiin keväällä 2005. F430 sai pitää V8-keskimoottorilla varustettujen Ferrarien lippua korkealla vuoteen 2009 asti, jolloin täysin uusi 458 Italia astui näyttämölle vielä Pininfarinan muotoilemana.

Vaikka Ferrarien tuunaaminen voidaan tietyissä piireissä laskea lähes syntien joukkoon, moni virityspaja on jättänyt puumerkkinsä F430:eenkin. Suurimmassa osassa näistä luomuksista on keskitytty sporttisuuden kohentamiseen esimerkiksi spoilereiden, hiilikuituosien sekä vakiota isompien vanteiden avulla, ja lopputulokset ovat useimmiten olleet aivan mukiinmeneviä paatuneimmankin Ferrari-fanin silmään. Nyt nettiin putkahti kuitenkin kuvia tuntemattoman amerikkalaisomistajan tuunaamasta F430 Spiderista, joka on jotakin aivan muuta.

Alelaarista poimittu kormirihkama sopii Ferrariin kuin hajuvesi lihapulliin, mutta tämän auton omistajan maku ei näköjään tunne mitään rajoja. Kaliforniassa bongattu F430 on saanut pintaansa Biltemankin hyllystä löytyvää teippikromilistaa metrikaupalla esimerkiksi ovien, luukkujen, puskurien, pyöränkaarien, tuulilasin ja jopa etuvalojen reunoihin. Kauheutta täydentävät lukuisat feikki-ilmanottoaukot ja kromikidukset, joita on lätkitty ympäri autoa vähemmän loogisiin paikkoihin.

Keskelle nokkapeltiä on puolestaan liimattu normaalisti auton takapäätä koristava kromattu Ferrari-hevonen, ja sen alla komeilee harottavin kirjaimin toteutettu F430 Limited Edition -merkki. Onneksi kyseessä on todellinen yksittäiskappale, koska toista vastaavaa autoa maailma ei todellakaan kaipaa. Kromikuorrutuksesta huolimatta F430:n sporttisuuttakin on haluttu korostaa, ja mikä olisikaan parempi keino siihen kuin ovien etureunoihin lätkityt Sport Edition -logot. Lisäksi lokasuojanreunoja on höystetty vielä hiilikuituteipillä kromilistojen lisäksi, joten tässä autossa ei ole todellakaan koristeista pulaa.

Jopa tankinluukkuun on liimattu krominen Maranellon ori, ja luonnollisesti luukun ulkoreunaakin on höystetty kromilistalla. Ylimääräistä kiiltotavaraa löytyy Ferrarin perästäkin, mutta kaiken kauheuden keskeltä silmiin pistää kaksi valopilkkua. F430:n perää koristaa nimittäin Scuderia-tyylinen alkuperäinen hiilikuitupaneeli, ja mustaksi maalatut vanteetkin edustavat tehtaan omaa designia. Muiden viritysten tyylikkyydestä päätellen nämä osat on laitettu autoon jo jonkun edellisen omistajan aikana.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...