Pystylyhtymersun moderni tulkinta voisi näyttää tältä – automuotoilija David Obendorferin Icon E yhdistää menneisyyden ja nykypäivän

Mercedes-Benz toi vuonna 1968 markkinoille uuden keskiluokan mallisarjan jo pahasti vanhentuneen siipimersun manttelinperijäksi. W114- ja W115-korikoodeilla nimetty tähtikeula tunnetaan erityisesti Saksassa myös /8-mallina, eli Strich Achtina esittelyvuotensa mukaan. Auton muotoilu seurasi pitkälti muutamaa vuotta aiemmin lanseerattua W108- ja W109-korista S-luokkaa, mutta pienemmässä mallisarjassa oli esimerkiksi paljon modernimpi taka-akselisto.





W114/W115 sai Suomessa pystylyhtymersun lempinimen, ja auto pysyi tuotannossa kevyen faceliftin saattelemana yli 1970-luvun puolenvälin. Pystylamppuinen korimalli väistyi vuonna 1976 W123-mallisarjan tieltä, joka nousi myöskin Mersun legendaarisimpien autojen joukkoon. Pystyssä olevat ajovalot vaipuivat tässä yhteydessä historian hämärään, ja niitä ei ole sittemmin tähtikeuloissa hyödynnetty. Mutta miltä ne näyttäisivät uudessa autossa?

Tähän saadaan vastaus automuotoilija David Obendorferin kuvitteellisesta luomuksesta, joka on nimetty Icon E Conceptiksi. Auton ideana on kertoa, miltä uusi E-luokka näyttäisi pystylyhtymallin klassisilla muotoilupiirteillä. Retroautoista voidaan olla montaa mieltä, mutta Obendorferin idea vaikuttaa yllättävän sopusuhtaiselta ainakin tietokoneella luoduissa kuvissa. Icon E:n kattolinja on /8:n tavoin melko kulmikas, mutta lasit ovat nykyaikaankin sopivassa viistommassa kulmassa. Pystylyhtymallin kylkilista on puolestaan inspiroinut muotoilijan perää kohti laskevaan kylkipokkaukseen.


Tunnusomaisinta tässäkin autossa ovat pystyssä olevat ajovalot, jotka on kuitenkin kallistettu hieman taaksepäin myönnytyksenä modernille tyylille. Valojen välissä komeilee kulmikas maski, ja isojen vanteiden design kumartaa Mersun klassisten peltikapselien suuntaan korinvärisine osineen. Alkuperäinen pystylyhtymalli sai uritetut takavalot vuoden 1973 faceliftissä, ja tämäkin muotoilupiirre on tuotu Icon E:ssä onnistuneesti nykyaikaan.

Myös sisusta on hieno yhdistelmä uutta ja vanhaa. Kahdesta ruudusta koostuva leveä näyttö on tuttu nykyisestä E-luokasta, ja sen myötä myös mittarit ovat digitaaliset. Mittarien tyyli on kuitenkin lainattu klassikosta, ja kojelaudan tyyli on hyvin pelkistettyä uusiin Mersuihin verrattuna. Icon E:ssä on jopa kromattu äänimerkin kehä ratissa ja kromikehyksellä varustettu taustapeli. Torven kehä saattaisi tosielämässä aiheuttaa melkoisia hankaluuksia ratin keskiöstä kolaritilanteessa pullahtavan airbagin kanssa, mutta mielikuvitusautossa kaikki on sallittua.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...