Mercedes-Benz toi vuonna 1968 markkinoille uuden keskiluokan mallisarjan jo pahasti vanhentuneen siipimersun manttelinperijäksi. W114- ja W115-korikoodeilla nimetty tähtikeula tunnetaan erityisesti Saksassa myös /8-mallina, eli Strich Achtina esittelyvuotensa mukaan. Auton muotoilu seurasi pitkälti muutamaa vuotta aiemmin lanseerattua W108- ja W109-korista S-luokkaa, mutta pienemmässä mallisarjassa oli esimerkiksi paljon modernimpi taka-akselisto.
W114/W115 sai Suomessa pystylyhtymersun lempinimen, ja auto pysyi tuotannossa kevyen faceliftin saattelemana yli 1970-luvun puolenvälin. Pystylamppuinen korimalli väistyi vuonna 1976 W123-mallisarjan tieltä, joka nousi myöskin Mersun legendaarisimpien autojen joukkoon. Pystyssä olevat ajovalot vaipuivat tässä yhteydessä historian hämärään, ja niitä ei ole sittemmin tähtikeuloissa hyödynnetty. Mutta miltä ne näyttäisivät uudessa autossa?
Tähän saadaan vastaus automuotoilija David Obendorferin kuvitteellisesta luomuksesta, joka on nimetty Icon E Conceptiksi. Auton ideana on kertoa, miltä uusi E-luokka näyttäisi pystylyhtymallin klassisilla muotoilupiirteillä. Retroautoista voidaan olla montaa mieltä, mutta Obendorferin idea vaikuttaa yllättävän sopusuhtaiselta ainakin tietokoneella luoduissa kuvissa. Icon E:n kattolinja on /8:n tavoin melko kulmikas, mutta lasit ovat nykyaikaankin sopivassa viistommassa kulmassa. Pystylyhtymallin kylkilista on puolestaan inspiroinut muotoilijan perää kohti laskevaan kylkipokkaukseen.
Suosittelemme
Tunnusomaisinta tässäkin autossa ovat pystyssä olevat ajovalot, jotka on kuitenkin kallistettu hieman taaksepäin myönnytyksenä modernille tyylille. Valojen välissä komeilee kulmikas maski, ja isojen vanteiden design kumartaa Mersun klassisten peltikapselien suuntaan korinvärisine osineen. Alkuperäinen pystylyhtymalli sai uritetut takavalot vuoden 1973 faceliftissä, ja tämäkin muotoilupiirre on tuotu Icon E:ssä onnistuneesti nykyaikaan.
Myös sisusta on hieno yhdistelmä uutta ja vanhaa. Kahdesta ruudusta koostuva leveä näyttö on tuttu nykyisestä E-luokasta, ja sen myötä myös mittarit ovat digitaaliset. Mittarien tyyli on kuitenkin lainattu klassikosta, ja kojelaudan tyyli on hyvin pelkistettyä uusiin Mersuihin verrattuna. Icon E:ssä on jopa kromattu äänimerkin kehä ratissa ja kromikehyksellä varustettu taustapeli. Torven kehä saattaisi tosielämässä aiheuttaa melkoisia hankaluuksia ratin keskiöstä kolaritilanteessa pullahtavan airbagin kanssa, mutta mielikuvitusautossa kaikki on sallittua.