Nykyinen VW Polo GTI ei jää tekniikaltaan enää kovin kauas isoveljestään, eli Golf GTI:stä. Volkswagenin molemmissa hot hatcheissa käytetään nimittäin kaksilitraista turbonelosta, josta irtoaa Polossakin mukavat 200 heppaa. Polo GTI:ssä ei ole siis tehosta pulaa, mutta autoa on moitittu hieman tylsäksi ajettavaksi esimerkiksi pahimpiin kilpakumppaneihin lukeutuvaan Ford Fiesta ST:hen verrattuna.
Polo GTI:stä saa jännittävämmän taskuraketin viemällä sen esimerkiksi saksalaisen Siemoneit Racingin käsittelyyn. Tuning-pajan parasta antia edustaa Stage 3 -tason virityssarja, joka sisältää mm. isomman turboahtimen ja välijäähdyttimen, optimoidun ilmanoton sekä uuden pakoputkiston. Siinä hyödynnetään Euro 6 -päästömääräykset täyttäviä katalysaattoreita ja läppiä, jotka avautuvat lisätehoa sekä -ääntä kaivattaessa.
Luonnollisesti myös moottorinohjaussofta laitetaan uusiksi. Lopputulosta kelpaa esitellä, koska Polon nelosturbo tuottaa tehokuurin jälkeen peräti 320 hevosvoiman huipputehon ja 430 newtonmetrin maksimiväännön. Lukemat ovat siis kohentuneet 120 hepan ja 110 newtonin verran vakioon verrattuna, mutta suorituskyky on parantunut yllättävän vähän.
Etuvedolla riittää ilmeisesti töitä kasvaneen pollelauman kanssa, koska auto pinkaisee nollasta sataan vain puoli sekuntia vakiokuntoista GTI:tä nopeammin. Sataen nopeus on Siemoneit Racingin luomuksen taulussa 6,2 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 256 km/h vakio-GTI:n 247 km/h:n sijasta. Siemoneit Racing suosittelee moottorinvirityksen kaveriksi 215/40-profiilisille renkaille kietaistuja 18-tuumaisia vanteita ja KW:n käsialaa olevaa alustasarjaa.
Suosittelemme
Jos omistajan mieli halajaa radalle, saatavilla on myös Recaron kuppipenkit, Sabeltin monipistevyöt ja Wiechers Sportin turvakaaret. Siemoneit Racing tarjoaa järeän Stage 3:n lisäksi myös miedompia viritystasoja Polo GTI:hin. Stage 1 nostaa huipputehon 245 heppaan, kun taas Stage 2 pistää viidellä hevosvoimalla paremmaksi. Nämä viritystasot ovat Saksassa yllättävän edullisia, koska niistä täytyy pulittaa vain 598 tai 698 euroa.
Stage 3:sta pyydetään sen sijaan jo 8998 euroa. Muut tuning-palikat maksavat vielä 11 630 euroa lisää, eli enemmän kuin upouusi VW Up! Saksassa.