Pykälää pirteämpi Polo – saksalainen virityspaja loihtii VW:n pikkuautoon parhaimmillaan 320 heppaa

Nykyinen VW Polo GTI ei jää tekniikaltaan enää kovin kauas isoveljestään, eli Golf GTI:stä. Volkswagenin molemmissa hot hatcheissa käytetään nimittäin kaksilitraista turbonelosta, josta irtoaa Polossakin mukavat 200 heppaa. Polo GTI:ssä ei ole siis tehosta pulaa, mutta autoa on moitittu hieman tylsäksi ajettavaksi esimerkiksi pahimpiin kilpakumppaneihin lukeutuvaan Ford Fiesta ST:hen verrattuna.

Polo GTI:stä saa jännittävämmän taskuraketin viemällä sen esimerkiksi saksalaisen Siemoneit Racingin käsittelyyn. Tuning-pajan parasta antia edustaa Stage 3 -tason virityssarja, joka sisältää mm. isomman turboahtimen ja välijäähdyttimen, optimoidun ilmanoton sekä uuden pakoputkiston. Siinä hyödynnetään Euro 6 -päästömääräykset täyttäviä katalysaattoreita ja läppiä, jotka avautuvat lisätehoa sekä -ääntä kaivattaessa.





Luonnollisesti myös moottorinohjaussofta laitetaan uusiksi. Lopputulosta kelpaa esitellä, koska Polon nelosturbo tuottaa tehokuurin jälkeen peräti 320 hevosvoiman huipputehon ja 430 newtonmetrin maksimiväännön. Lukemat ovat siis kohentuneet 120 hepan ja 110 newtonin verran vakioon verrattuna, mutta suorituskyky on parantunut yllättävän vähän.

Etuvedolla riittää ilmeisesti töitä kasvaneen pollelauman kanssa, koska auto pinkaisee nollasta sataan vain puoli sekuntia vakiokuntoista GTI:tä nopeammin. Sataen nopeus on Siemoneit Racingin luomuksen taulussa 6,2 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 256 km/h vakio-GTI:n 247 km/h:n sijasta. Siemoneit Racing suosittelee moottorinvirityksen kaveriksi 215/40-profiilisille renkaille kietaistuja 18-tuumaisia vanteita ja KW:n käsialaa olevaa alustasarjaa.

Jos omistajan mieli halajaa radalle, saatavilla on myös Recaron kuppipenkit, Sabeltin monipistevyöt ja Wiechers Sportin turvakaaret. Siemoneit Racing tarjoaa järeän Stage 3:n lisäksi myös miedompia viritystasoja Polo GTI:hin. Stage 1 nostaa huipputehon 245 heppaan, kun taas Stage 2 pistää viidellä hevosvoimalla paremmaksi. Nämä viritystasot ovat Saksassa yllättävän edullisia, koska niistä täytyy pulittaa vain 598 tai 698 euroa.

Stage 3:sta pyydetään sen sijaan jo 8998 euroa. Muut tuning-palikat maksavat vielä 11 630 euroa lisää, eli enemmän kuin upouusi VW Up! Saksassa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...