Pykälää pirteämpi Polo – saksalainen virityspaja loihtii VW:n pikkuautoon parhaimmillaan 320 heppaa

Nykyinen VW Polo GTI ei jää tekniikaltaan enää kovin kauas isoveljestään, eli Golf GTI:stä. Volkswagenin molemmissa hot hatcheissa käytetään nimittäin kaksilitraista turbonelosta, josta irtoaa Polossakin mukavat 200 heppaa. Polo GTI:ssä ei ole siis tehosta pulaa, mutta autoa on moitittu hieman tylsäksi ajettavaksi esimerkiksi pahimpiin kilpakumppaneihin lukeutuvaan Ford Fiesta ST:hen verrattuna.

Polo GTI:stä saa jännittävämmän taskuraketin viemällä sen esimerkiksi saksalaisen Siemoneit Racingin käsittelyyn. Tuning-pajan parasta antia edustaa Stage 3 -tason virityssarja, joka sisältää mm. isomman turboahtimen ja välijäähdyttimen, optimoidun ilmanoton sekä uuden pakoputkiston. Siinä hyödynnetään Euro 6 -päästömääräykset täyttäviä katalysaattoreita ja läppiä, jotka avautuvat lisätehoa sekä -ääntä kaivattaessa.


Luonnollisesti myös moottorinohjaussofta laitetaan uusiksi. Lopputulosta kelpaa esitellä, koska Polon nelosturbo tuottaa tehokuurin jälkeen peräti 320 hevosvoiman huipputehon ja 430 newtonmetrin maksimiväännön. Lukemat ovat siis kohentuneet 120 hepan ja 110 newtonin verran vakioon verrattuna, mutta suorituskyky on parantunut yllättävän vähän.

Etuvedolla riittää ilmeisesti töitä kasvaneen pollelauman kanssa, koska auto pinkaisee nollasta sataan vain puoli sekuntia vakiokuntoista GTI:tä nopeammin. Sataen nopeus on Siemoneit Racingin luomuksen taulussa 6,2 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 256 km/h vakio-GTI:n 247 km/h:n sijasta. Siemoneit Racing suosittelee moottorinvirityksen kaveriksi 215/40-profiilisille renkaille kietaistuja 18-tuumaisia vanteita ja KW:n käsialaa olevaa alustasarjaa.





Jos omistajan mieli halajaa radalle, saatavilla on myös Recaron kuppipenkit, Sabeltin monipistevyöt ja Wiechers Sportin turvakaaret. Siemoneit Racing tarjoaa järeän Stage 3:n lisäksi myös miedompia viritystasoja Polo GTI:hin. Stage 1 nostaa huipputehon 245 heppaan, kun taas Stage 2 pistää viidellä hevosvoimalla paremmaksi. Nämä viritystasot ovat Saksassa yllättävän edullisia, koska niistä täytyy pulittaa vain 598 tai 698 euroa.

Stage 3:sta pyydetään sen sijaan jo 8998 euroa. Muut tuning-palikat maksavat vielä 11 630 euroa lisää, eli enemmän kuin upouusi VW Up! Saksassa.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...