Pykälää pirteämpi Polo – saksalainen virityspaja loihtii VW:n pikkuautoon parhaimmillaan 320 heppaa

Nykyinen VW Polo GTI ei jää tekniikaltaan enää kovin kauas isoveljestään, eli Golf GTI:stä. Volkswagenin molemmissa hot hatcheissa käytetään nimittäin kaksilitraista turbonelosta, josta irtoaa Polossakin mukavat 200 heppaa. Polo GTI:ssä ei ole siis tehosta pulaa, mutta autoa on moitittu hieman tylsäksi ajettavaksi esimerkiksi pahimpiin kilpakumppaneihin lukeutuvaan Ford Fiesta ST:hen verrattuna.

Polo GTI:stä saa jännittävämmän taskuraketin viemällä sen esimerkiksi saksalaisen Siemoneit Racingin käsittelyyn. Tuning-pajan parasta antia edustaa Stage 3 -tason virityssarja, joka sisältää mm. isomman turboahtimen ja välijäähdyttimen, optimoidun ilmanoton sekä uuden pakoputkiston. Siinä hyödynnetään Euro 6 -päästömääräykset täyttäviä katalysaattoreita ja läppiä, jotka avautuvat lisätehoa sekä -ääntä kaivattaessa.

Luonnollisesti myös moottorinohjaussofta laitetaan uusiksi. Lopputulosta kelpaa esitellä, koska Polon nelosturbo tuottaa tehokuurin jälkeen peräti 320 hevosvoiman huipputehon ja 430 newtonmetrin maksimiväännön. Lukemat ovat siis kohentuneet 120 hepan ja 110 newtonin verran vakioon verrattuna, mutta suorituskyky on parantunut yllättävän vähän.





Etuvedolla riittää ilmeisesti töitä kasvaneen pollelauman kanssa, koska auto pinkaisee nollasta sataan vain puoli sekuntia vakiokuntoista GTI:tä nopeammin. Sataen nopeus on Siemoneit Racingin luomuksen taulussa 6,2 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 256 km/h vakio-GTI:n 247 km/h:n sijasta. Siemoneit Racing suosittelee moottorinvirityksen kaveriksi 215/40-profiilisille renkaille kietaistuja 18-tuumaisia vanteita ja KW:n käsialaa olevaa alustasarjaa.

Jos omistajan mieli halajaa radalle, saatavilla on myös Recaron kuppipenkit, Sabeltin monipistevyöt ja Wiechers Sportin turvakaaret. Siemoneit Racing tarjoaa järeän Stage 3:n lisäksi myös miedompia viritystasoja Polo GTI:hin. Stage 1 nostaa huipputehon 245 heppaan, kun taas Stage 2 pistää viidellä hevosvoimalla paremmaksi. Nämä viritystasot ovat Saksassa yllättävän edullisia, koska niistä täytyy pulittaa vain 598 tai 698 euroa.

Stage 3:sta pyydetään sen sijaan jo 8998 euroa. Muut tuning-palikat maksavat vielä 11 630 euroa lisää, eli enemmän kuin upouusi VW Up! Saksassa.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...