Kerroimme muutama viikko sitten mystisestä naamioteipatusta Pyhimys-Volvosta, jota oli ilmiselvästi modernisoitu. Nettiin putkahtaneiden salavalokuvien perusteella autoa ehdittiin epäillä jo sähkötoimiseksi, mutta asia ei ollutkaan näin.
Nyt julkisuuteen koko komeudessaan tuotu luomus on nimetty Volvo P1800 Cyaniksi, eli modernisoidun klassikon taustalla vaikuttaa Volvon omistavan Geely Groupin virallinen kilpailuosasto Cyan Racing. Se on voittanut kolmeen kertaan World Touring Car Championship -ratasarjan mestaruuden, joten tältä osin referenssit ovat ainakin kunnossa.
Alkuperäisen P1800:n pohjalta tehty moderni tulkinta ei jää yksittäiskappaleeksi, vaan rajoitetun tuotannon kerrotaan alkavan vielä tämän vuoden aikana. Auton paino on onnistuttu pitämään vain 990 kilossa, joten pellin alla murisevalla kaksilitraisella turbonelosella on kevyt kuorma kuljetettavanaan. Teho-painosuhde on kunnossa, koska pannu tuottaa 419 hevosvoiman huipputehon ja 455 newtonmetrin maksimiväännön. Ne välitetään takapyörille Holingerin valmistaman dog leg -tyyppisen viisipykäläisen manuaalin kautta.
Kuten ulkonäkö kertoo, Pyhimyksen alkuperäisiä linjoja on muokattu kattavasti isompien pyörien ja leveämmän raidevälin sovittamiseksi auton alle. Ohjaamon paikkaakin on siirretty hieman, ja restomod-tyylisen luomuksen kori on itse asiassa leivottu hiilikuidusta. Alustakin on suunniteltu kattavasti uusiksi, ja sitä on vahvistettu hiilikuidun ohella suurlujuusteräksellä.
Suosittelemme
Tähän on lähdetty tarkan ajotuntuman takaamiseksi, koska 1960-luvun auton kori ei ole vääntöjäykkyydeltään lähelläkään nykytasoa. Cyan Racing on laittanut myös jousituksen täysin uusiksi, ja niinpä Pyhimys-Volvon alkuperäinen jäykkä taka-akseli on enää pelkkä muisto. Sekä edessä että takana on siirrytty päällekkäisiin kolmiotukivarsiin, ja pidosta huolehtii vääntöä ohjaava lukkoperä.
Moottorin lähtökohtana on puolestaan käytetty Volvo S60 TC1 -rata-auton myllyä, ja niinpä punaviiva tulee vastaan vasta 7700 kierroksen kohdalla ahtamisesta huolimatta. Cyan Racing lupaa myös, että voimanlähteen teho ja vääntö kehittyvät hyvin lineaarisesti vaparikoneen tavoin. Auton tuotantomäärää ei vielä kerrota, mutta lukema jää kaiken todennäköisyyden perusteella hyvin pieneksi. Siihen vaikuttaa hintakin, joka on puolen miljoonan dollarin, eli yli 420 000 euron luokkaa.