Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova lukema, mutta nyt amerikkalainen virityspaja houkuttelee klassikosta lähes tuplasti enemmän potkua.

Porsche oli jo uutena huippukallis vähintään 420 000 Saksan markan hintansa myötä. Sittemmin suunta on ollut vain ylöspäin, ja nykyään 959:ien hinnat liikkuvat 1,5 miljoonan euron tuntumassa. Tämä johtuu Porschen harvinaisuudesta, koska 1980-luvun superautoa valmistettiin alle 300 kappaletta. Maineikas auto veti puoleensa kuuluisia ostajia, joiden joukkoon lukeutuivat mm. Martina Navrátilová, Herbert von Karajan ja Bill Gates.

Kovin moni ei uskaltaisi lähteä peukaloimaan tämän kaliiberin klassikkoa, mutta Canepa-niminen amerikkalainen virityspaja on toista maata. Jenkkispesialisti aikoo nimittäin muuttaa jopa 50 959:ää omaksi versiokseen, joka tottelee Reimagined SC -nimeä. Kysyntää tuntuu riittävän, koska Canepa on tehnyt muutostyön jo kahdeksaan autoon.

Kyse ei ole ihan pikkujutusta, koska jokainen auto vaatii noin 4000 työtuntia. 959:t puretaan täysin palasiksi, ja kaikki osat joko entisöidään tai rakennetaan uusiksi. Yli 3000 komponenttia hiotaan, ja ne saavat ylleen uuden maalin, sinkityksen tai teflon-käsittelyn. Väreiksi tarjotaan yli 150 Porschen alkuperäistä sävyä, mutta yksilöllisempiä toiveitakin toteutetaan. Sisusta verhoillaan puolestaan uudella nahalla, kaikki hehkulamput korvataan ledipolttimoilla ja Porschen oma Classic-tietoviihdejärjestelmä upotetaan kojelautaan.

Suosittelemme

Ulkoa Canepan luomuksen erottaa alkuperäistä designia hyödyntävistä 18-tuumaisista vanteista, ja myös kuusivaihteista manuaalia sekä alustaa muokataan rutkasti kasvaneiden voimavarojen ehdoilla. 959:n bokserikuutonen saa mm. BorgWarnerin isomman turbon, titaaniset kiertokanget sekä uuden nokka-akselin ja laakerit. Lisäksi pannu muutetaan käymään E85-polttoaineella, ja laturi sekä moottorinohjaussoftakin laitetaan uusiksi.

Lopputulos on ainakin numeroiden valossa komeaa katseltavaa, koska kasariklassikon huipputeho kirjataan jopa 800 hevosvoimaan ja maksimivääntö 881 newtonmetriin Canepan käsittelyn jälkeen. Muutostyön hinnasta ei kuitenkaan sanota halaistua sanaa.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat