Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova lukema, mutta nyt amerikkalainen virityspaja houkuttelee klassikosta lähes tuplasti enemmän potkua.

Porsche oli jo uutena huippukallis vähintään 420 000 Saksan markan hintansa myötä. Sittemmin suunta on ollut vain ylöspäin, ja nykyään 959:ien hinnat liikkuvat 1,5 miljoonan euron tuntumassa. Tämä johtuu Porschen harvinaisuudesta, koska 1980-luvun superautoa valmistettiin alle 300 kappaletta. Maineikas auto veti puoleensa kuuluisia ostajia, joiden joukkoon lukeutuivat mm. Martina Navrátilová, Herbert von Karajan ja Bill Gates.

-- MAINOS --

Kovin moni ei uskaltaisi lähteä peukaloimaan tämän kaliiberin klassikkoa, mutta Canepa-niminen amerikkalainen virityspaja on toista maata. Jenkkispesialisti aikoo nimittäin muuttaa jopa 50 959:ää omaksi versiokseen, joka tottelee Reimagined SC -nimeä. Kysyntää tuntuu riittävän, koska Canepa on tehnyt muutostyön jo kahdeksaan autoon.

Kyse ei ole ihan pikkujutusta, koska jokainen auto vaatii noin 4000 työtuntia. 959:t puretaan täysin palasiksi, ja kaikki osat joko entisöidään tai rakennetaan uusiksi. Yli 3000 komponenttia hiotaan, ja ne saavat ylleen uuden maalin, sinkityksen tai teflon-käsittelyn. Väreiksi tarjotaan yli 150 Porschen alkuperäistä sävyä, mutta yksilöllisempiä toiveitakin toteutetaan. Sisusta verhoillaan puolestaan uudella nahalla, kaikki hehkulamput korvataan ledipolttimoilla ja Porschen oma Classic-tietoviihdejärjestelmä upotetaan kojelautaan.

-- MAINOS --




Ulkoa Canepan luomuksen erottaa alkuperäistä designia hyödyntävistä 18-tuumaisista vanteista, ja myös kuusivaihteista manuaalia sekä alustaa muokataan rutkasti kasvaneiden voimavarojen ehdoilla. 959:n bokserikuutonen saa mm. BorgWarnerin isomman turbon, titaaniset kiertokanget sekä uuden nokka-akselin ja laakerit. Lisäksi pannu muutetaan käymään E85-polttoaineella, ja laturi sekä moottorinohjaussoftakin laitetaan uusiksi.

-- MAINOS --

Lopputulos on ainakin numeroiden valossa komeaa katseltavaa, koska kasariklassikon huipputeho kirjataan jopa 800 hevosvoimaan ja maksimivääntö 881 newtonmetriin Canepan käsittelyn jälkeen. Muutostyön hinnasta ei kuitenkaan sanota halaistua sanaa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.