Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova lukema, mutta nyt amerikkalainen virityspaja houkuttelee klassikosta lähes tuplasti enemmän potkua.

Porsche oli jo uutena huippukallis vähintään 420 000 Saksan markan hintansa myötä. Sittemmin suunta on ollut vain ylöspäin, ja nykyään 959:ien hinnat liikkuvat 1,5 miljoonan euron tuntumassa. Tämä johtuu Porschen harvinaisuudesta, koska 1980-luvun superautoa valmistettiin alle 300 kappaletta. Maineikas auto veti puoleensa kuuluisia ostajia, joiden joukkoon lukeutuivat mm. Martina Navrátilová, Herbert von Karajan ja Bill Gates.


Kovin moni ei uskaltaisi lähteä peukaloimaan tämän kaliiberin klassikkoa, mutta Canepa-niminen amerikkalainen virityspaja on toista maata. Jenkkispesialisti aikoo nimittäin muuttaa jopa 50 959:ää omaksi versiokseen, joka tottelee Reimagined SC -nimeä. Kysyntää tuntuu riittävän, koska Canepa on tehnyt muutostyön jo kahdeksaan autoon.

Kyse ei ole ihan pikkujutusta, koska jokainen auto vaatii noin 4000 työtuntia. 959:t puretaan täysin palasiksi, ja kaikki osat joko entisöidään tai rakennetaan uusiksi. Yli 3000 komponenttia hiotaan, ja ne saavat ylleen uuden maalin, sinkityksen tai teflon-käsittelyn. Väreiksi tarjotaan yli 150 Porschen alkuperäistä sävyä, mutta yksilöllisempiä toiveitakin toteutetaan. Sisusta verhoillaan puolestaan uudella nahalla, kaikki hehkulamput korvataan ledipolttimoilla ja Porschen oma Classic-tietoviihdejärjestelmä upotetaan kojelautaan.





Ulkoa Canepan luomuksen erottaa alkuperäistä designia hyödyntävistä 18-tuumaisista vanteista, ja myös kuusivaihteista manuaalia sekä alustaa muokataan rutkasti kasvaneiden voimavarojen ehdoilla. 959:n bokserikuutonen saa mm. BorgWarnerin isomman turbon, titaaniset kiertokanget sekä uuden nokka-akselin ja laakerit. Lisäksi pannu muutetaan käymään E85-polttoaineella, ja laturi sekä moottorinohjaussoftakin laitetaan uusiksi.

Lopputulos on ainakin numeroiden valossa komeaa katseltavaa, koska kasariklassikon huipputeho kirjataan jopa 800 hevosvoimaan ja maksimivääntö 881 newtonmetriin Canepan käsittelyn jälkeen. Muutostyön hinnasta ei kuitenkaan sanota halaistua sanaa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...