Porsche Turbo on ollut yksi automaailman ikonisimmista käsitteistä jo vuodesta 1974 lähtien, jolloin ensimmäinen pakokaasuahtimella varustettu 911 näki päivänvalon. 260 hevosvoiman teho riitti tuolloin Autobahnien kuninkaan titteliin, mutta mutkissa Turbo-kuskit saivat olla tarkkana massiivisen ahtoviiveen ja herkästi irtoavan perän vuoksi. 911 Turbo on kehittynyt noista ajoista parhaimmillaan 580-heppaiseksi superautoksi, joka on kuitenkin helposti hallittavissa nelivedon ansiosta.
911:n lisäksi Turbo-versiot ovat tätä nykyä tarjolla myös Macan- ja Cayenne-katumaastureista sekä viisiovisesta Panamera-luksuslimusiinista. Nyky-Turbot yhdistävät todella sporttisen suorituskyvyn arkikäyttöönkin sopivaan mukavuuteen, joten alkuaikojen hardcore-urheiluautot ovat vain kaukainen muisto. Tästä osastosta vastaavat nykyään mm. 911:n GT3-mallit, joiden vapaasti hengittävät bokserikuutoset saavat Porschen mallistossa pian seuraa aivan päinvastaisesta voimanlähteestä.
Porsche on nimittäin parhaillaan kehittämässä historiansa ensimmäistä täyssähköautoa, josta annettiin esimakua jo muutama vuosi sitten esitellyn Mission E -konseptin avulla. Tuotantoversio ristitään Taycaniksi, ja auton esittelyn pitäisi tapahtua vielä ensi vuoden aikana. Hieman Panameraa pienempi viisiovinen coupé saa myöhemmin seuraa shooting brake -mallisesta maastofarkusta, josta siitäkin on nähty jo konsepti. Taycanista tulee muiden Porschejen tavoin tarjolle eri voimanlähdeversioita, joiden nimistä vuosi nyt ensimmäisiä tietoja julkisuuteen.
Autonvalmistajien on ollut pakko muuttaa perinteisiä mallimerkintöjään sähköistymisen kynnyksellä, kun moottorien iskutilavuuksilla ei ole enää mitään merkitystä. Niinpä esimerkiksi Audi on nimennyt jo nyt bensa- ja dieselmallejaan kryptisillä numeroyhdistelmillä, jotka eivät kerro suoraan mitään moottorin koosta tai teholukemasta. Porsche ei sen sijaan aio luopua perinteisistä mallinimistään, ja niinpä perus-Taycan saa seuraa tehokkaammasta 4S:stä sekä malliston huipulle asettuvasta Turbosta.
The Drive -sivuston Alex Roy sai tietää Taycanin tulevat mallimerkinnät Porschen viralliselta edustajalta, koska mies oli kiinnostunut jättämään ennakkotilauksen sähkö-Porschesta. Samalla hänelle kerrottiin Taycanin USA:n hinnat, jotka alkavat perusmallin reilusta 90 000 dollarista ja päättyvät Turbon yli 130 000 taalaan. Koska perusversion nimen lopusta puuttuu ”4”, auto on todennäköisesti takavetoinen. 4S:stä neliveto luonnollisesti löytyy kahden sähkömoottorin ansiosta, ja sama koskee myös Turbo-huippumallia.
Mission E -tutkielmaa vauhditti noin 600-heppainen sähkövoimalinja, joten tällaista teholukemaa voidaan odotella myös tulevaan Turboon. Mutta voiko sähköauton nimi tosiaan olla Turbo, kun autossa ei ole ainoatakaan pakokaasuahdinta polttomoottorista puhumattakaan?