Pyhäinhäväistys vai nerokas idea – Porschen tulevan sähköauton tehokkain versio ristitään Turboksi

Porsche Turbo on ollut yksi automaailman ikonisimmista käsitteistä jo vuodesta 1974 lähtien, jolloin ensimmäinen pakokaasuahtimella varustettu 911 näki päivänvalon. 260 hevosvoiman teho riitti tuolloin Autobahnien kuninkaan titteliin, mutta mutkissa Turbo-kuskit saivat olla tarkkana massiivisen ahtoviiveen ja herkästi irtoavan perän vuoksi. 911 Turbo on kehittynyt noista ajoista parhaimmillaan 580-heppaiseksi superautoksi, joka on kuitenkin helposti hallittavissa nelivedon ansiosta.

911:n lisäksi Turbo-versiot ovat tätä nykyä tarjolla myös Macan- ja Cayenne-katumaastureista sekä viisiovisesta Panamera-luksuslimusiinista. Nyky-Turbot yhdistävät todella sporttisen suorituskyvyn arkikäyttöönkin sopivaan mukavuuteen, joten alkuaikojen hardcore-urheiluautot ovat vain kaukainen muisto. Tästä osastosta vastaavat nykyään mm. 911:n GT3-mallit, joiden vapaasti hengittävät bokserikuutoset saavat Porschen mallistossa pian seuraa aivan päinvastaisesta voimanlähteestä.

-- MAINOS --

Porsche on nimittäin parhaillaan kehittämässä historiansa ensimmäistä täyssähköautoa, josta annettiin esimakua jo muutama vuosi sitten esitellyn Mission E -konseptin avulla. Tuotantoversio ristitään Taycaniksi, ja auton esittelyn pitäisi tapahtua vielä ensi vuoden aikana. Hieman Panameraa pienempi viisiovinen coupé saa myöhemmin seuraa shooting brake -mallisesta maastofarkusta, josta siitäkin on nähty jo konsepti. Taycanista tulee muiden Porschejen tavoin tarjolle eri voimanlähdeversioita, joiden nimistä vuosi nyt ensimmäisiä tietoja julkisuuteen.

Autonvalmistajien on ollut pakko muuttaa perinteisiä mallimerkintöjään sähköistymisen kynnyksellä, kun moottorien iskutilavuuksilla ei ole enää mitään merkitystä. Niinpä esimerkiksi Audi on nimennyt jo nyt bensa- ja dieselmallejaan kryptisillä numeroyhdistelmillä, jotka eivät kerro suoraan mitään moottorin koosta tai teholukemasta. Porsche ei sen sijaan aio luopua perinteisistä mallinimistään, ja niinpä perus-Taycan saa seuraa tehokkaammasta 4S:stä sekä malliston huipulle asettuvasta Turbosta.

-- MAINOS --




The Drive -sivuston Alex Roy sai tietää Taycanin tulevat mallimerkinnät Porschen viralliselta edustajalta, koska mies oli kiinnostunut jättämään ennakkotilauksen sähkö-Porschesta. Samalla hänelle kerrottiin Taycanin USA:n hinnat, jotka alkavat perusmallin reilusta 90 000 dollarista ja päättyvät Turbon yli 130 000 taalaan. Koska perusversion nimen lopusta puuttuu ”4”, auto on todennäköisesti takavetoinen. 4S:stä neliveto luonnollisesti löytyy kahden sähkömoottorin ansiosta, ja sama koskee myös Turbo-huippumallia.

-- MAINOS --

Mission E -tutkielmaa vauhditti noin 600-heppainen sähkövoimalinja, joten tällaista teholukemaa voidaan odotella myös tulevaan Turboon. Mutta voiko sähköauton nimi tosiaan olla Turbo, kun autossa ei ole ainoatakaan pakokaasuahdinta polttomoottorista puhumattakaan?

Porsche Taycan / Mission E

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.