Pyhäinhäväistys vai nerokas idea – Porschen tulevan sähköauton tehokkain versio ristitään Turboksi





Porsche Turbo on ollut yksi automaailman ikonisimmista käsitteistä jo vuodesta 1974 lähtien, jolloin ensimmäinen pakokaasuahtimella varustettu 911 näki päivänvalon. 260 hevosvoiman teho riitti tuolloin Autobahnien kuninkaan titteliin, mutta mutkissa Turbo-kuskit saivat olla tarkkana massiivisen ahtoviiveen ja herkästi irtoavan perän vuoksi. 911 Turbo on kehittynyt noista ajoista parhaimmillaan 580-heppaiseksi superautoksi, joka on kuitenkin helposti hallittavissa nelivedon ansiosta.

911:n lisäksi Turbo-versiot ovat tätä nykyä tarjolla myös Macan- ja Cayenne-katumaastureista sekä viisiovisesta Panamera-luksuslimusiinista. Nyky-Turbot yhdistävät todella sporttisen suorituskyvyn arkikäyttöönkin sopivaan mukavuuteen, joten alkuaikojen hardcore-urheiluautot ovat vain kaukainen muisto. Tästä osastosta vastaavat nykyään mm. 911:n GT3-mallit, joiden vapaasti hengittävät bokserikuutoset saavat Porschen mallistossa pian seuraa aivan päinvastaisesta voimanlähteestä.

Porsche on nimittäin parhaillaan kehittämässä historiansa ensimmäistä täyssähköautoa, josta annettiin esimakua jo muutama vuosi sitten esitellyn Mission E -konseptin avulla. Tuotantoversio ristitään Taycaniksi, ja auton esittelyn pitäisi tapahtua vielä ensi vuoden aikana. Hieman Panameraa pienempi viisiovinen coupé saa myöhemmin seuraa shooting brake -mallisesta maastofarkusta, josta siitäkin on nähty jo konsepti. Taycanista tulee muiden Porschejen tavoin tarjolle eri voimanlähdeversioita, joiden nimistä vuosi nyt ensimmäisiä tietoja julkisuuteen.

Autonvalmistajien on ollut pakko muuttaa perinteisiä mallimerkintöjään sähköistymisen kynnyksellä, kun moottorien iskutilavuuksilla ei ole enää mitään merkitystä. Niinpä esimerkiksi Audi on nimennyt jo nyt bensa- ja dieselmallejaan kryptisillä numeroyhdistelmillä, jotka eivät kerro suoraan mitään moottorin koosta tai teholukemasta. Porsche ei sen sijaan aio luopua perinteisistä mallinimistään, ja niinpä perus-Taycan saa seuraa tehokkaammasta 4S:stä sekä malliston huipulle asettuvasta Turbosta.

The Drive -sivuston Alex Roy sai tietää Taycanin tulevat mallimerkinnät Porschen viralliselta edustajalta, koska mies oli kiinnostunut jättämään ennakkotilauksen sähkö-Porschesta. Samalla hänelle kerrottiin Taycanin USA:n hinnat, jotka alkavat perusmallin reilusta 90 000 dollarista ja päättyvät Turbon yli 130 000 taalaan. Koska perusversion nimen lopusta puuttuu ”4”, auto on todennäköisesti takavetoinen. 4S:stä neliveto luonnollisesti löytyy kahden sähkömoottorin ansiosta, ja sama koskee myös Turbo-huippumallia.

Mission E -tutkielmaa vauhditti noin 600-heppainen sähkövoimalinja, joten tällaista teholukemaa voidaan odotella myös tulevaan Turboon. Mutta voiko sähköauton nimi tosiaan olla Turbo, kun autossa ei ole ainoatakaan pakokaasuahdinta polttomoottorista puhumattakaan?

Porsche Taycan / Mission E

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...