1980-luvulla maailman nopeimman tuotantoauton tittelistä kilvoitellut Ferrari F40 kuuluu suurien autoikonien joukkoon. F40 lähti Maranellon tehtaalta aina punaisena ja noin 480-heppaisena, mutta tämän jutun yksilössä on Audin harmaa väri ja parhaimmillaan tuplasti enemmän tehoa.
1980-luvun super-Ferrarin hinnat ovat olleet jatkuvassa nousussa, ja enemmän ajetut yksilötkin voivat nykyään maksaa toista miljoonaa euroa. Niinpä kovin monen mieleen ei varmasti tulisi lähteä modifioimaan F40:ää, mutta tämän jutun auton muutostyöt alkoivat jo melkein uutena. F40 lähti tehtaalta loppuvuodesta 1989 ilman katalysaattoria ja säädettävää alustaa, eli tätä nykyä kaikkein halutuimpana versiona.
Ferrari muutettiin vastaamaan Competizione-kisaversiota muutaman vuoden ikäisenä. Muutostöitä tehtiin niin alustaan, jarruihin kuin koriinkin, ja samassa yhteydessä auto myös maalattiin keltaiseksi. Tämän jälkeen F40:llä kilpailtiin aina vuoteen 2006 asti, ja se sai vuosien mittaan osakseen muitakin muutostöitä. Vuonna 2019 Ferrarille tehtiin iso huolto, jossa jousitus käytiin läpi mahdollisten murtumien varalta ja autoon asennettiin uudet bensatankit sekä vaahtosammutin. Hieman myöhemmin F40 päätyi nykyiselle omistajalleen, joka lähetti sen Zanasi Groupin käsittelyyn suoraan Maranelloon.
Zanasi ei ole ihan mikä tahansa paja, vaan sama firma joka maalaa kaikki erikoisvärillä tilattavat Ferrarit ja Icona-sarjan superharvinaiset erikoismallit. Zanasilla F40 purettiin palasiksi, ja auto sai pintaansa kuvissa näkyvän Audin Nardo-harmaan sävyn, eli italialaisittain Grigio Nardo. Samalla tekniikkaakin käytiin läpi ja terästettiin. Nykytilassaan auton 2,9-litrainen tuplaturbokasi luovuttaa 690-986 hevosvoimaa ilmeisesti ahtopaineesta riippuen. Huippulukeman myötä tämä F40 saattaa olla koko maailman tehokkain lajissaan.
Suosittelemme
Kilpa-automaisten tehojen vastapainoksi muukin varustus on hyvin kisahenkinen mm. kuppipenkkien, hiilikuituisen takasiiven, paineilmatunkkien ja Stackin mittariston myötä. Jos kiinnostus häijyn harmaata F40:ää kohtaan heräsi, autoa voi kysellä maineikkaalta RM Sotheby’s -huutokauppakamarilta. Ferrari on heidän kauttaan yksityisessä myynnissä, ja hinta luvataan kertoa tosiostajille.