Pyhäinhäväistys vai edistystä – kaikista Ferrareista tulee hybrideitä

Ferrari on merkki, jonka herättämät mielikuvat liittyvät useimmiten lähes hysteerisesti kiertäviin ja upeaäänisiin vaparikoneisiin. Toki Maranellon orin historiaan kuuluu legendaarisen F40:n kaltaisia turboautojakin, mutta ne ovat jääneet poikkeustapauksiksi menneiden vuosikymmenten aikana. Viime vuosien tiukentuneet päästömääräykset ovat kuitenkin johtaneet siihen, että Ferrarin mallistoon on alkanut ilmestyä turbokoneilla varustettuja uuden ajan sportteja.

California T:tä ja 488-malleja vauhdittava tuplaturboveekasi on saanut kovasti kehuja massiivisesta potkustaan. LaFerrari-hyperautossa turvauduttiin puolestaan vapaasti hengittävän V12:n ja sähkömoottorin yhdistelmään, mikä teki siitä ensimmäisen hybridi-Ferrarin. Merkin ylin pomo Sergio Marchionne kertoi nyt Automotive Newsille, että vastaavaa tekniikkaa on luvassa enemmänkin tulevaisuudessa.

Ferrari valmistaa tänä vuonna noin 8 000 autoa, ja määrän on tarkoitus nousta vähitellen 9 000:n tienoille vuoteen 2019 mennessä. Pienehköillä tuotantoluvuilla halutaan vaalia merkin eksklusiivista mainetta, mutta niiden taustalla piilee toinenkin syy. Tietyt kulutus- ja päästömääräykset eivät nimittäin koske Ferraria, jos se valmistaa alle 10 000 autoa vuodessa. Marchionne haluaisi kuitenkin, että tämä luku ylitettäisiin vuoteen 2025 mennessä, ja niinpä päästölukemat täytyy saada kuriin hybriditeknologian avulla.

Ferrari-pomo kertoi, että kaikissa vuodesta 2019 eteenpäin myytävissä Ferrareissa tulee olemaan jonkinlaista hybriditekniikkaa. Monissa autoissa käytetään hyvin todennäköisesti myös turboahtamista, jolloin suorituskyvynkin pitäisi nousta ennennäkemättömälle tasolle. Merkin lippulaivamalleissa luotetaan kuitenkin ilmeisesti edelleen vapari-V12:een, mutta lisävoimaa haetaan sähkömoottorista LaFerrarin tapaan.

Maranellon legendaarinen merkki aikoo myös tuoda myyntiin entistä enemmän sellaisia malleja, jotka vetoavat nykyistä laajempiin ostajaryhmiin. Tarkoituksena ei ole korostaa pelkästään autojen tekniikkaa, vaan asiakkaita voidaan houkutella esimerkiksi jokapäiväiseen käyttöön sopivilla sporteilla.

Hiljattain esitelty GTC4Lusso T on yksi esimerkki tästä, koska se yhdistää ensimmäistä kertaa nelipaikkaisuuden ja muhkeasti vääntävän turbokoneen samaan pakettiin. Marchionne aikoi aiemmin laajentaa Ferrarin brändiä myös muihin tuotteisiin kuin autoihin, mutta nyt tämä on ilmeisesti unohdettu ja tarkoituksena on kasvattaa nimenomaan automallistoa. Seuraavien 4-5 vuoden aikana tulossa saattaa olla pari täysin uutta autoa nykyvalikoiman täydennykseksi.

Lue lisää