Viime aikoina autofriikit ovat saaneet kauhistella Grande America -nimisen rahtilaivan tulipaloa ja uppoamista Biskajanlahdella. Alus vei mukanaan syvyyksiin koko joukon Audin RS 4 – sekä RS 5 -malleja, mutta siinä ei ollut vielä kaikki. Samalla tuhoutui myös 37 Porschea, joista neljä edusti 911 GT2 RS:n viimeisiä valmistuneita yksilöitä. Porschen piti haaverin vuoksi käynnistää 911:n supertykkiversion tuotanto uudelleen, jotta merkille tärkeät asiakkaat saivat autonsa. Grande American mukana tuhoutui kuulemma myös MG J2 Midgetin vanhin jäljellä ollut yksilö, joten vahinko ei koskenut pelkästään uusia menopelejä.
Laivojen uppoamiset vievät muutenkin mukanaan yllättävän paljon autoja. Tilastot kertovat, että pelkästään viime vuonna näissä vahingoissa tuhoutui reilut 5000 autoa. Niistä yli 2000 oli Audeja tai Porscheja, ja noin 1500 Nissaniakin kohtasi matkansa pään laivakyydissä. Sama meno on valitettavasti jatkunut jo pitkään, joten merten pohjasta löytyy myös vanhemman kaluston jäänteitä. Esimerkiksi Punainenmeri on kätkenyt aaltojensa alle yli 180 Toyotaa jo kohta 42 vuoden ajan.
Tämä tarina sai alkunsa 6. joulukuuta vuonna 1977, jolloin Blue Belt -niminen rahtilaiva teki matkaa Saudi-Arabian lipun alla. Alus joutui epäonnen kouriin 50 mailia pohjoiseen Port Sudanin kaupungista, kun se osui Sha´b Suadi -nimiseen riuttaan. Lopulta laiva upposi, vaikka sitä yritettiin pitää pinnalla kaikin voimin. Blue Beltin kyydissä oli mm. 181 autoa, kuusi kuormuria ja erilaisia perävaunuja, jotka kaikki vajosivat Punaiseenmereen aluksen mukana.
Jossakin vaiheessa laivaa yritettiin vielä keventää sen ylös saamiseksi, jolloin autolasti laskettiin irti pitkin merenpohjaa. Kaikki 181 autoa olivat Toyotoja, ja ne lojuvat Punaisenmeren pohjassa vielä nykyäänkin. 85-255 metrin syvyydessä majailevista japsiautoista ei ole kuitenkaan paljon jäljellä, koska suolaisessa merivedessä vietetyt neljä vuosikymmentä ovat tehneet tehtävänsä. Suurimmasta osasta autoja ei pysty enää erottamaan kuin alustan komponentteja ja moottorinlohkoja, mutta joistakin mallin voi vielä tunnistaa esimerkiksi ratin tai etupään jäänteiden perusteella.
Suosittelemme
Punaisenmeren Toyota-hauta on ilmeisesti yksi harvoista paikoista maailmassa, joissa uponneita autoja pääsee tutkimaan sukeltamalla. Suurin osa merten syvyyksiin uponneista autolasteista on nimittäin niin syvissä kohdissa, että ne ovat kokeneidenkin sukeltajien ulottumattomissa. Toyotoista kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin ilmoittautua sukelluskurssille jo pian, koska merivesi tuhoaa autojen loppujakin jäänteitä vauhdilla.