Punaisenmeren pohjassa piilee erikoinen hauta – 181 Toyotaa upposi sinne 42 vuotta sitten

Viime aikoina autofriikit ovat saaneet kauhistella Grande America -nimisen rahtilaivan tulipaloa ja uppoamista Biskajanlahdella. Alus vei mukanaan syvyyksiin koko joukon Audin RS 4 – sekä RS 5 -malleja, mutta siinä ei ollut vielä kaikki. Samalla tuhoutui myös 37 Porschea, joista neljä edusti 911 GT2 RS:n viimeisiä valmistuneita yksilöitä. Porschen piti haaverin vuoksi käynnistää 911:n supertykkiversion tuotanto uudelleen, jotta merkille tärkeät asiakkaat saivat autonsa. Grande American mukana tuhoutui kuulemma myös MG J2 Midgetin vanhin jäljellä ollut yksilö, joten vahinko ei koskenut pelkästään uusia menopelejä.

Laivojen uppoamiset vievät muutenkin mukanaan yllättävän paljon autoja. Tilastot kertovat, että pelkästään viime vuonna näissä vahingoissa tuhoutui reilut 5000 autoa. Niistä yli 2000 oli Audeja tai Porscheja, ja noin 1500 Nissaniakin kohtasi matkansa pään laivakyydissä. Sama meno on valitettavasti jatkunut jo pitkään, joten merten pohjasta löytyy myös vanhemman kaluston jäänteitä. Esimerkiksi Punainenmeri on kätkenyt aaltojensa alle yli 180 Toyotaa jo kohta 42 vuoden ajan.

Tämä tarina sai alkunsa 6. joulukuuta vuonna 1977, jolloin Blue Belt -niminen rahtilaiva teki matkaa Saudi-Arabian lipun alla. Alus joutui epäonnen kouriin 50 mailia pohjoiseen Port Sudanin kaupungista, kun se osui Sha´b Suadi -nimiseen riuttaan. Lopulta laiva upposi, vaikka sitä yritettiin pitää pinnalla kaikin voimin. Blue Beltin kyydissä oli mm. 181 autoa, kuusi kuormuria ja erilaisia perävaunuja, jotka kaikki vajosivat Punaiseenmereen aluksen mukana.





Jossakin vaiheessa laivaa yritettiin vielä keventää sen ylös saamiseksi, jolloin autolasti laskettiin irti pitkin merenpohjaa. Kaikki 181 autoa olivat Toyotoja, ja ne lojuvat Punaisenmeren pohjassa vielä nykyäänkin. 85-255 metrin syvyydessä majailevista japsiautoista ei ole kuitenkaan paljon jäljellä, koska suolaisessa merivedessä vietetyt neljä vuosikymmentä ovat tehneet tehtävänsä. Suurimmasta osasta autoja ei pysty enää erottamaan kuin alustan komponentteja ja moottorinlohkoja, mutta joistakin mallin voi vielä tunnistaa esimerkiksi ratin tai etupään jäänteiden perusteella.

Punaisenmeren Toyota-hauta on ilmeisesti yksi harvoista paikoista maailmassa, joissa uponneita autoja pääsee tutkimaan sukeltamalla. Suurin osa merten syvyyksiin uponneista autolasteista on nimittäin niin syvissä kohdissa, että ne ovat kokeneidenkin sukeltajien ulottumattomissa. Toyotoista kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin ilmoittautua sukelluskurssille jo pian, koska merivesi tuhoaa autojen loppujakin jäänteitä vauhdilla.

- Advertisement -
LähdeMotorious

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...