Punaisenmeren pohjassa piilee erikoinen hauta – 181 Toyotaa upposi sinne 42 vuotta sitten

Viime aikoina autofriikit ovat saaneet kauhistella Grande America -nimisen rahtilaivan tulipaloa ja uppoamista Biskajanlahdella. Alus vei mukanaan syvyyksiin koko joukon Audin RS 4 – sekä RS 5 -malleja, mutta siinä ei ollut vielä kaikki. Samalla tuhoutui myös 37 Porschea, joista neljä edusti 911 GT2 RS:n viimeisiä valmistuneita yksilöitä. Porschen piti haaverin vuoksi käynnistää 911:n supertykkiversion tuotanto uudelleen, jotta merkille tärkeät asiakkaat saivat autonsa. Grande American mukana tuhoutui kuulemma myös MG J2 Midgetin vanhin jäljellä ollut yksilö, joten vahinko ei koskenut pelkästään uusia menopelejä.

Laivojen uppoamiset vievät muutenkin mukanaan yllättävän paljon autoja. Tilastot kertovat, että pelkästään viime vuonna näissä vahingoissa tuhoutui reilut 5000 autoa. Niistä yli 2000 oli Audeja tai Porscheja, ja noin 1500 Nissaniakin kohtasi matkansa pään laivakyydissä. Sama meno on valitettavasti jatkunut jo pitkään, joten merten pohjasta löytyy myös vanhemman kaluston jäänteitä. Esimerkiksi Punainenmeri on kätkenyt aaltojensa alle yli 180 Toyotaa jo kohta 42 vuoden ajan.

Tämä tarina sai alkunsa 6. joulukuuta vuonna 1977, jolloin Blue Belt -niminen rahtilaiva teki matkaa Saudi-Arabian lipun alla. Alus joutui epäonnen kouriin 50 mailia pohjoiseen Port Sudanin kaupungista, kun se osui Sha´b Suadi -nimiseen riuttaan. Lopulta laiva upposi, vaikka sitä yritettiin pitää pinnalla kaikin voimin. Blue Beltin kyydissä oli mm. 181 autoa, kuusi kuormuria ja erilaisia perävaunuja, jotka kaikki vajosivat Punaiseenmereen aluksen mukana.

Jossakin vaiheessa laivaa yritettiin vielä keventää sen ylös saamiseksi, jolloin autolasti laskettiin irti pitkin merenpohjaa. Kaikki 181 autoa olivat Toyotoja, ja ne lojuvat Punaisenmeren pohjassa vielä nykyäänkin. 85-255 metrin syvyydessä majailevista japsiautoista ei ole kuitenkaan paljon jäljellä, koska suolaisessa merivedessä vietetyt neljä vuosikymmentä ovat tehneet tehtävänsä. Suurimmasta osasta autoja ei pysty enää erottamaan kuin alustan komponentteja ja moottorinlohkoja, mutta joistakin mallin voi vielä tunnistaa esimerkiksi ratin tai etupään jäänteiden perusteella.

Punaisenmeren Toyota-hauta on ilmeisesti yksi harvoista paikoista maailmassa, joissa uponneita autoja pääsee tutkimaan sukeltamalla. Suurin osa merten syvyyksiin uponneista autolasteista on nimittäin niin syvissä kohdissa, että ne ovat kokeneidenkin sukeltajien ulottumattomissa. Toyotoista kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin ilmoittautua sukelluskurssille jo pian, koska merivesi tuhoaa autojen loppujakin jäänteitä vauhdilla.

LähdeMotorious
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...