Punaisen paholaisen paluu – Mersun GT3-kilpurin väritys kunnioittaa Span 24 tunnin kisassa legendaarista 300 SEL 6.8:aa

Maailma oli kovin erilainen 50 vuotta sitten. Tämä koskee myös autokilpailuja, koska Span radalla ajetussa 24 tunnin koitoksessa yllettiin palkintopallille neliovisen edustusauton koriin tehdyllä ratakilpurilla.

Tuo laite oli Saksassa ”punaiseksi emakoksi” ilmiasunsa vuoksi ristitty Mercedes-Benz 300 SEL 6.8, joka tehtiin 300 SEL 6.3:n pohjalta. Viimeksi mainittu kuului aikansa nopeimpiin neliovisiin autoihin 6,3-litraisen V8:nsa turvin, joka luovutti vakiovireessään 250 hevosvoiman huipputehon. Aikalaisekseen muhkeaa teholukemaa pääsi hyödyntämään lähinnä suorilla Autobahneilla, koska pitkäakselivälinen edustusauto ei ollut varsinaisesti kotonaan syheröisemmillä pätkillä.

Tästä huolimatta uraansa aloitteleva AMG-virityspaja päätyi hyödyntämään juuri 300 SEL 6.3:a ratakilpurin pohjana. Tehdas oli yrittänyt samaa itsekin tuotekehitysinsinööri Erich Waxenbergerin omana projektina, mutta raskaan auton kapeat renkaat sulivat rata-ajossa Mersun alle. Niinpä autoon sovitettiin C111-konseptiautossa käytetyt leveät alumiinivanteet muhkeilla renkailla, jotka puolestaan vaativat lokasuojiin tuntuvat levitykset.

Lisäksi 1500 kilon painoisen kilpurin veekasi porattiin 6,8-litraiseksi, ja vakiovarusteinen automaatti vaihdettiin manuaalivaihteistoon. Voimavarat kasvoivat AMG:n virityspalikoiden ansiosta yli 400 hevosvoimaan, joten pienemmät kilpurit olivat hätää kärsimässä erityisesti pitkillä suorilla. Ardennien vuoristossa kiemurtelevalla Spa-Francorchampsin radalla riittää myös tiukkoja mutkia, mutta niistä huolimatta 300 SEL 6.8:lla yllettiin tasan 50 vuotta sitten luokkavoittoon ja kokonaiskilpailun kakkossijalle.

Suosittelemme

Hans Heyerin ja Clemens Schickentanzin puikottama kilpuri on sittemmin noussut lähes myyttiseen maineeseen, jota myös Mercedes-Benz haluaa hyödyntää. Niinpä tähtimerkki lähtee Span tämänvuotiseen 24 tunnin koitokseen Mercedes-AMG GT3 -ratakilpurilla, jonka väritys tekee sponsoritarrojen sijoittelua myöten kunniaa 50 vuoden takaiselle SEL:lle. Punainen GT3 on yksi kaikkiaan neljästä autosta, jotka Mercedes ilmoittaa kisan Pro-kategoriaan. Lähtönumerolla 50 varustetulla autolla ajavat Maximilian Buhk, Maximilian Götz ja Yelmer Buurman, joille povataan jopa voittomahdollisuuksia pitkän matkan klassikkokilpailussa.

Lue lisää