MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Punaisen bussin paluu – Renndienst-teipattu VW ID. Buzz on kunnianosoitus Porschen vanhoille huoltoautoille

Sähkökäyttöinen VW ID. Buzz kumartaa vahvasti klassisen hippibussin suuntaan, joten auto on kuin luotu erilaisia retrohenkisiä teemoja varten. Nyt Volkkaria hyödyntää myös joukko hollantilaisia Porsche-jälleenmyyjiä.

Kahdeksan alankomaalaisen Porsche-diilerin huoltoautovalinta ei ole sattuman sanelema, ja ajankohtakin on valittu huolella. Porsche viettää nimittäin tänä vuonna 75-vuotissynttäreitään, joten merkin alkuajat mieleen tuova huoltoauto sopii juhlavuoteen kuin nenä päähän. Porsche käytti aikoinaan kilpatiiminsä palveluksessa Renndienst-teksteillä höystettyjä punaisia pakuvolkkareita, joista ensimmäinen oli palveluksessa vuoden 1954 Mille Migliassa.

Kuva: Porsche

T1- ja T2-sukupolven Volkswageneita hyödynnettiin 1950-luvulta aina 1970-luvulle saakka, jolloin Porschen kilpureina toimivat esimerkiksi tarunhohtoiset numerosarjat 904, 908, 910 ja 917. Pakuvolkkareilla oli osuutensa kilpa-autojen varaosien kuljettamisessa kisapaikoille, ja lisäksi ne toimivat jopa henkilökunnan yöpymispaikkoina sekä veivät kuskeja radoille ja sieltä pois. Lisäksi lavamalleilla pystyttiin kuljettamaan kokonaisia pienempiä kilpureita.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche

Tällä kertaa kyse ei ole kuitenkaan ID. Buzzin Cargo-pakettiautoversiosta, vaan hollantilaisdiilerit ovat ainakin kuvien perusteella päätyneet tila-auton virkaa hoitavaan henkilömalliin. Sitä täydentää samansävyinen Taycan Sport Turismo merkin omasta valikoimasta, joten hollantilaisten jälleenmyyjien huoltoautokalusto on täyssähköinen.

Kuva: Porsche

Tekniikaltaan ID. Buzz edustaa takavetoista reilut 200-heppaista perusmallia, koska GTX-brändätty 300-hevosvoimainen nelivetoversio on vasta tulossa markkinoille. Porschen tehdaskin on muuten leikitellyt ajatuksella Renndienst-pakun uudesta tulemisesta. Aiheesta rakennettiin jokunen vuosi sitten yksittäiskappaleeksi jäänyt muotoilututkielma, jossa kuski istui kahden etumatkustajan välissä kuin McLaren F1:ssä. Tämäkään auto ei ollut puhdas paku, koska takaosaan oli sovitettu kolme erillisistuinta.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche

Lue lisää