Rallipolkuja 1990-luvulla dominoineen Subaru Imprezan ikonisin katuversio lienee vuoden 1998 22B, jota valmistettiin vain 424 yksilöä. Näiden autojen hinnat ovat kohonneet viime vuosina vähintään 200 000 euron tuntumaan, mutta 22B:n kunniaksi tehty restomod on vieläkin arvokkaampi.
P25:ksi nimetyn luomuksen taustalla vaikuttaa Subarun tehdasralliautoista vastannut Prodrive. Ideana oli tehdä auto, joka olisi kuin nykypäivän teknologialla ja materiaaleilla toteutettu 22B. P25:ia valmistetaan ainoastaan mallimerkinnän viestittämät 25 kappaletta, ja verottomaksi hinnaksi kerrotaan hulppeat 460 000 puntaa, eli noin 535 000 euroa.
Jokainen yksilö tehdään alkuperäiseen kaksioviseen WRX:n koriin. Hiilikuituisten koripaneelien muotoilusta vastaa Peter Stevens, eli sama mies joka muotoili alkuperäiset ralli-Subarut, aidon 22B:n ja myös esimerkiksi McLaren F1:n. P25:n konepelti, takaluukun kansi, kattopaneeli, helmapalat, etu- ja takalokasuojat, peilit, spoileri sekä puskurit tehdään komposiittimateriaalista, minkä ansiosta paino tankki täynnä on vain 1200 kiloa. Restomod on siis 45 kiloa alkuperäistä 22B:tä kevyempi, mihin on osansa myös litiumioniakulla sekä lisävarusteena tarjottavilla hiilikuituisilla kisapenkeillä.
Alustan puolelta löytyvät puolestaan esimerkiksi aktiivinen keskilukko, säädettävät Bilsteinin iskunvaimentimet sekä AP Racingin jarrut edessä kuusi- ja takana nelimäntäisillä satuloilla. Tärkeintä on kuitenkin voimanlähde, joka on tehty Subarun uusimman 2,5-litraisen bokserinelosen pohjalta. Uusien sisuskalujen, Garrettin turbon, tehokkaan välijäähdyttimen ja Akrapovicin titaaniputkiston ansiosta voimavaroiksi kerrotaan 406 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä, eli reilusti enemmän kuin alkuperäisen 22B:n viralliseksi tehoksi ilmoitettu 280 heppaa.
Suosittelemme
Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kuusipykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta. Lähtöjärjestelmän avittamana nollasta sataan pyrähdetään alle 3,5 sekunnissa, ja sähköinen kaasu mahdollistaa modernien autojen kaltaiset ajomoodit. Rallityylisenä herkkuna autossa on vielä hydraulinen käsijarru, jota ei uusista sporteista taatusti löydy. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta kojelaudassa on kuulemma dataloggerin sisältävä täysleveä näyttö. Verhoilumateriaaleina on käytetty nahkaa, alcantaraa sekä hiilikuitua. Vakiona P25 on nelipaikkainen, mutta takapenkin voi jättää myös pois ja tilata sen paikalle matkustamon takaosan kattavat turvakaaret.