Potkua pistokehybridiin – sveitsiläinen Dähler houkuttelee uudesta BMW 745Le:stä yli 520 hevosvoimaa

Sähköautot ja pistokehybridit ovat toistaiseksi olleet vielä harvinaisuuksia virityskohteina, vaikka ainakin jälkimmäisten bensakoneista saa perinteisin keinoin helposti lisäpotkua. Nyt sveitsiläinen Dähler esitti oman tulkintansa BMW 7-sarjan pistokehybridimallista.

Nykyisen Seiskan pistokehybridiversiona palvelee 745e, jossa hyödynnetään edeltäjän neloskoneesta poiketen autoluokkaan ja baijerilaisvalmistajan imagoon paremmin sopivaa suoraa kuutosta. Kolmilitraisesta bensaturbosta irtoaa tehtaan jäljiltä 286 hevosvoiman huipputeho ja 450 newtonmetrin maksimivääntö, jotka kalpenevat kuitenkin Dählerin virityksen jälkeisille lukemille. Tehokuurin myötä suora kuutonen luovuttaa tarkalleen 408 hepan ja 600 newtonin voimavarat.

-- MAINOS --

Kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston yhteyteen sijoitettuun sähkömoottoriin Dähler ei koske, eli se tuottaa edelleen 113 hevosvoimaa ja 265 newtonia. Vakioauton 394 hepan ja 600 newtonmetrin kokonaisteho kasvaa bensakoneen virityksen myötä peräti 521 hevosvoiman ja 865 newtonin lukemiin, eli osittain sähköisessä edustuslimusiinissa on enemmän potkua kuin esimerkiksi uudessa M3 Competitionissa.

Moottorivirityksen kylkiäisinä Dähler poistaa 250 km/h:n nopeuteen tehtaalla asetetun rajoittimen. Lisäksi kuutoskoneen soundeja tuodaan paremmin ilmoille ruostumattomasta teräksestä valmistetun pakoputkiston myötä. Pitkäakseliväliseen 745Le:hen tarjotaan myös kulkuasentoa hillitysti madaltavaa alustaa, mutta sitä ei saa tehtaan mukautuvan ilmajousituksen yhteyteen.

-- MAINOS --




Sporttisempi ulkoasu viimeistellään peräti 22-tuumaisilla vanteilla, joiden pitäisi olla kevyet massiivisesta koostaan huolimatta. Dählerin CDC1 Forged -sarjaan kuuluvien taottujen kiekkojen design muistuttaa E90-sukupolven M3:n alla nähtyjä vanteita, joten niissä on tiettyä BMW-tyyliä tarvikestatuksestaan huolimatta. Jos tämä vannekoko tuntuu jo turhan isolta, tarjolla on myös tuumaa pienempiä pyöriä eri viimeistelyillä. Nyky-Seiskan munuaismaskin kokoon Dählerillä ei ole valitettavasti tarjolla vaihtoehtoista ratkaisua, joten edustusauton naamailme pysyy vahvasti mielipiteitä jakavana myös tuningin jälkeen.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.