MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Potkua pistokehybridiin – sveitsiläinen Dähler houkuttelee uudesta BMW 745Le:stä yli 520 hevosvoimaa

Sähköautot ja pistokehybridit ovat toistaiseksi olleet vielä harvinaisuuksia virityskohteina, vaikka ainakin jälkimmäisten bensakoneista saa perinteisin keinoin helposti lisäpotkua. Nyt sveitsiläinen Dähler esitti oman tulkintansa BMW 7-sarjan pistokehybridimallista.

Nykyisen Seiskan pistokehybridiversiona palvelee 745e, jossa hyödynnetään edeltäjän neloskoneesta poiketen autoluokkaan ja baijerilaisvalmistajan imagoon paremmin sopivaa suoraa kuutosta. Kolmilitraisesta bensaturbosta irtoaa tehtaan jäljiltä 286 hevosvoiman huipputeho ja 450 newtonmetrin maksimivääntö, jotka kalpenevat kuitenkin Dählerin virityksen jälkeisille lukemille. Tehokuurin myötä suora kuutonen luovuttaa tarkalleen 408 hepan ja 600 newtonin voimavarat.

Kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston yhteyteen sijoitettuun sähkömoottoriin Dähler ei koske, eli se tuottaa edelleen 113 hevosvoimaa ja 265 newtonia. Vakioauton 394 hepan ja 600 newtonmetrin kokonaisteho kasvaa bensakoneen virityksen myötä peräti 521 hevosvoiman ja 865 newtonin lukemiin, eli osittain sähköisessä edustuslimusiinissa on enemmän potkua kuin esimerkiksi uudessa M3 Competitionissa.

Moottorivirityksen kylkiäisinä Dähler poistaa 250 km/h:n nopeuteen tehtaalla asetetun rajoittimen. Lisäksi kuutoskoneen soundeja tuodaan paremmin ilmoille ruostumattomasta teräksestä valmistetun pakoputkiston myötä. Pitkäakseliväliseen 745Le:hen tarjotaan myös kulkuasentoa hillitysti madaltavaa alustaa, mutta sitä ei saa tehtaan mukautuvan ilmajousituksen yhteyteen.

Suosittelemme


Sporttisempi ulkoasu viimeistellään peräti 22-tuumaisilla vanteilla, joiden pitäisi olla kevyet massiivisesta koostaan huolimatta. Dählerin CDC1 Forged -sarjaan kuuluvien taottujen kiekkojen design muistuttaa E90-sukupolven M3:n alla nähtyjä vanteita, joten niissä on tiettyä BMW-tyyliä tarvikestatuksestaan huolimatta. Jos tämä vannekoko tuntuu jo turhan isolta, tarjolla on myös tuumaa pienempiä pyöriä eri viimeistelyillä. Nyky-Seiskan munuaismaskin kokoon Dählerillä ei ole valitettavasti tarjolla vaihtoehtoista ratkaisua, joten edustusauton naamailme pysyy vahvasti mielipiteitä jakavana myös tuningin jälkeen.

LähdeCarscoops

Lue lisää