Porschen urheiluautotkin sähköistyvät – 718 Caymanin ja Boxsterin seuraavassa sukupolvessa luovutaan kokonaan polttomoottoreista

Porsche on pohtinut pitkään urheiluautovalikoimansa aloitusmallien tulevaisuutta. 718 Caymanin ja Boxsterin seuraajiin on hahmoteltu niin polttomoottoreita kuin sähköisiä voimanlähteitäkin, mutta nyt ratkaisu on kuulemma löytynyt.

Porsche epäili aluksi, että sähkötekniikkaan siirtyminen muuttaisi hauskasta ajettavuudestaan tunnettujen keskimoottorisporttien luonnetta liiaksi. Periaatetason haasteet on ilmeisesti selätetty, koska amerikkalaisen Car and Driverin tietojen mukaan 718-mallisarja muuttuu täyssähköiseksi kolmen vuoden kuluttua tapahtuvan sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. Autojen ulkonäöstäkin on jo saatu esimakua Münchenin autonäyttelyssä muutama viikko sitten esitellyn konseptin myötä.

Kilpa-autoksi verhottu Mission R -tutkielma on amerikkalaisjulkaisun lähteiden mukaan jo hyvin lähellä coupé-korisen 718 Caymanin seuraajaa, kun konseptiautosta riisuu pois ylimääräiset spoilerit ja levikkeet. Vaikka periaatepäätös sporttimallien tulevaisuudesta on jo tehty, käytännön toteutuksessa riittää vielä puuhaa. Porsche ei halua autoista liian painavia, ja niinpä tavoitteeksi on asetettu alle 1700 kilon massa.

Tämän saavuttamiseksi autoja varten kehitetään lyhyempi versio sähköautokäyttöön tarkoitetusta PPE-perusrakenteesta, minkä pitäisi kompensoida akkujen painoa. Perusversiot liikkuvat yhden sähkömoottorin voimin ja ovat nykymallin tavoin takavetoisia, mutta sähkötekniikka mahdollistaa myös kahden moottorin avulla toteutetut nelivetoversiot ensimmäistä kertaa 718:n historiassa. Niiden teholukemien pitäisi liikkua jo 911:n tasolla.

Suosittelemme


Toimintasäteeksi saksalaismerkki kaavailee vähintään 400 kilometriä. Avomalliseen Boxsteriin tulee edelleen kangaskatto ja umpikoriseen Caymaniin sporttisen viisto perä, mutta keulan ilme muuttuu täysin nykymalleihin verrattuna. Litteiden etuvalojen design lainataan Taycanista, ja autot näyttävät paljon edeltäjiään leveämmiltä. Muodoilla halutaan luoda myös pesäeroa ikoniseen 911:een, jonka polttomoottori aiotaan säilyttää 2030-luvun puolelle.

LähdeCarscoops

Lue lisää