Kymmenen vuotta sitten markkinoille lanseerattu Porsche Macan on ollut yksi merkin suosituimpia malleja tähän mennessä yli 800 000 auton myyntimääränsä myötä. Polttomoottoreilla ryyditetty SUV väistyy nyt täyssähköisen mallin tieltä, joka on jatkossa Euroopan markkinoiden ainoa Macan.
Sähkö-Macan piti lanseerata jo aiemmin, mutta VW-konsernin softaongelmat viivästyttivät tämänkin auton kehitystyötä. Nyt tapahtuneen esittelyn jälkeen asiat tapahtuvat kuitenkin suhteellisen nopeasti, koska uutuus on saman tien tilattavissa myös Suomen markkinoilla ja ensimmäisiä asiakasluovutuksia odotetaan tämän vuoden jälkipuoliskolle. Perutasoa edustavan Macan 4:n hintalapussa on Suomessa 84 990 euron alkaen-summa, ja tehokkaammasta Turbosta pitää pulittaa vähintään vajaat 125 000 euroa.
Macanin sähköpainos on tehty VW-konsernin uuden PPE-perusrakenteen varaan, jota hyödynnetään jatkossa myös Audi Q6:ssa ja muissakin konsernin sähköuutuuksissa. Pituudeltaan Macan on kasvanut 87 millin verran edeltäjäänsä verrattuna, kun taas leveyttä on 15 ja korkeutta kaksi milliä entistä enemmän. Tilaa säästävän sähkötekniikan ansiosta 540 litran tavaratilaa täydentää 84 litran ”frunk”, ja sähkö-SUV:lla voi myös vetää jarrullisena 2000 kilon massaa. Pyöräkokokin on kasvanut, ja lisävarustelistalta voi nyt valita parhaimmillaan 22-tuumaiset kiekot.
Macanin tunnistaa edelleen itsekseen, mutta keulan litteissä valoissa on vahvoja vaikutteita Taycanista ja entistä viistompi kattolinja vie ajatukset Cayenne Coupén suuntaan. Ylemmät etuvaloumpiot ovat päiväajovaloja varten, kun taas varsinaiset ajovalot ovat siirtyneet nykyisen kaksikerrostrendin mukaisesti alemmas puskuriin. Ledivalot ovat vakiona, ja lisähintaan saatavilla on matriisileditekniikkaa. Kattolinjan ohella lieviä coupé-vaikutteita saadaan kehyksettömistä sivulaseista, ja uusi Macan on sähköautoksi kaiken kaikkiaan ilahduttavan helposti sulateltavan näköinen.
Vaikka akkupaketti sijaitsee lattian alla, uudessa Macanissa istutaan parhaimmillaan 28 milliä entistä matalammalla. Lisäksi kasvaneen akselivälin pitäisi tuoda takapenkkiläisille entistä väljemmät polvitilat. Kuljettajan edessä on kaareva 12,6-tuumainen mittaristonäyttö, ja keskinäyttö on edeltäjän tavoin 10,9-tuumainen. Lisäksi etumatkustajan eteen saa halutessaan samankokoisen ruudun. Tarjolla on myös lisättyä todellisuutta hyödyntävä tuulilasin heijastusnäyttö, mutta muutamia analogisia elementtejäkin on jätetty esimerkiksi ilmastoinnin käyttöliittymään.
PPE-perusrakenne mahdollistaa Taycanin kaltaisen 800 voltin arkkitehtuurin, joka tarjoaa puolestaan parhaimmillaan 270 kilowatin lataustehon. Macanissa on aina kahden sähkömoottorin avulla toteutettu neliveto, joka on säädetty takapainotteiseksi. Tilanteen mukaan voidaan mennä myös pelkällä takavedolla, mikä pienentää kulutusta ja ohjauksen vetelyä. Perustason Macan 4:ssä on 408 hevosvoimaa ja 650 newtonmetrin vääntö, kun taas Turbo pistää vielä huomattavasti paremmaksi Overboost-asetuksella käytössä olevien 639 hepan ja 1130 newtonin myötä. Perusmalli kiihtyy nollasta sataan 5,1 sekunnissa, ja Turbolla kestää samassa suorituksessa vain 3,3 sekuntia.
Suosittelemme
WLTP-standardin mukaiset toimintamatkat ovat puolestaan 613 sekä 591 kilometriä, ja lataus välillä 10-80 % akun kapasiteetista vie nopeimmillaan 21 minuuttia. Ajettavuuden pitäisi olla Porschen perinteiden mukaisesti luokkansa sporttisinta tasoa, ja tarjolla on myös ketteryyttä sekä suurempien nopeuksien ajovakautta kohentava nelipyöräohjaus. Lisävarustelistalta löytyy lisäksi ilmajousitus, joka on vakiona Turbossa. Macania pystyy yksilöimään kattavasti tuttuun Porsche-tyyliin sisätiloja myöten, ja nyt saatavilla on myös vegaanista nahkaa kuin uuden sähköajan merkkinä.