Porsche uudisti äskettäin Cayennea faceliftin myötä, jonka pitäisi pitää iso katumaasturi vielä lähivuodet tuoreena ennen täyssähköisen seuraajan saapumista. Kasvojenkohotuksen saaneen nyky-Cayennen huippuversiona palvelee jatkossa Turbo E-Hybrid -niminen tehohybridi.
Nyt julkaistussa malliston lippulaivassa on todellakin voimaa kuin pienessä kylässä, sitä lajia riittää nimittäin peräti 739 hevosvoiman ja 949 newtonmetrin edestä. Voimavarat ovat kasvaneet lähes 10 prosentilla edeltävään Turbo S E-Hybridiin verrattuna, ja S-lisäkirjaintakaan ei enää tarvita mallinimen perässä. Pelkällä polttomoottorilla varustettua Turboa ei nimittäin enää löydy Cayenne-valikoimasta.
Teholukemien kasvusta saadaan osaltaan kiittää kattavasti päivitettyä nelilitraista tuplaturbokasia, joka tuottaa nyt yksinään 599 heppaa. Lisäpotkua saadaan vielä sähkömoottorista 176 hevosvoiman edestä, ja virtalähteenä palvelee takakontin alle sijoitettu 25,9 kWh:n akkupaketti. Lopputulokseksi saadaan Porschen historian tehokkain SUV, joka kiihtyy 3,7 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 295 km/h:n huippunopeuteen.
Komeista luvuista huolimatta uusi superhybridi ei aivan yllä Euroopassakin aiemmin tarjotun Turbo GT:n kyytiin, jossa oli pelkän polttomoottorin myötä vähemmän tehoa mutta myös vähemmän painoa. Uuden Turbo E-Hybridin ajettavuutta sekä mukavuutta yritetään kohentaa vakiovarusteisiin kuuluvalla kaksikammioisella ja -venttiilisellä ilmajousituksella. Reseptiä on höystetty vielä vääntöä saman akselin pyörien välillä jakavalla Porsche Torque Vectoring Plus -järjestelmällä sekä lisävarustelistalta löytyvällä nelipyöräohjauksella.
Ulkoapäin voimahybridin erottaa Turbo-tyylisestä etupuskurista isompine ilmanottoaukkoineen ja kiiltävän mustine ilmanohjaimineen. Lisäksi lokasuojanreunukset, sivuhelmat sekä takapuskurin alaosa ovat korinväriset sporttisemman vaikutelman nimissä, ja tuplaputkenpäät on tehty harjatusta alumiinista. Kuin pisteenä i:n päällä vanteiden takaa pilkottavat vielä punaiset jarrusatulat.
Sisustassa on puolestaan alumiinikoristeita niin kojelaudassa kuin oviverhoiluissakin, ja kattoverhoilu on tehty alcantaraa muistuttavasta Race-Texistä. Autossa on myös vakiona GT Sport -ratti erityisellä ajomoodinapilla. Etumatkustajat pysyvät tukevasti paikoillaan 18 suuntaan sähköisesti säätyvien nahkaverhoiltujen sporttipenkkien ansiosta, mutta saatavilla ovat myös 14 suuntaan säätyvät mukavuusistuimet myöskin nahkaisina. Cayennen uutta huippumallia saa vakiokorin lisäksi myös viistoperäisenä Coupéna, ja hinnat ovat tiedossa jo Suomessakin. Peruskorista joutuu pulittamaan lähes 194 000 euroa, ja Coupé keventää lompakkoa vähintään vajaan 198 000 euron verran.