Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva edellä keskeytyksettä lähes tunnin ajan.

Satoja kertoja saman ympyrän ajaminen voi käydä jo tasapainon päälle, varsinkin jos eteneminen tapahtuu keskeytyksettömässä luistossa. Tällainen suoritus onkin parasta jättää ammattilaisille, eli tässä tapauksessa Dennis Retera -nimiselle saksalaismiehelle. Hän toimii pääajokouluttajana Hockenheimin radan yhteydessä sijaitsevassa Porsche Experience Centerissä, jossa päätettiin lähteä tavoittelemaan uutta maailmanennätystä.

Yhtäjaksoisessa sladissa ajamisen ennätyksiä on tehty aiemminkin, mutta sähköautoille tämä on uusi aluevaltaus. Suoritusvälineenä käytettiin nelivetoisen sijasta driftaamiseen paremmin sopivaa takavetoista Taycania, jota myydään tällä hetkellä ainoastaan Kiinassa. Ratana palveli puolestaan Hockenheimin Porsche Experience Centerin 200 metriä pitkä ympyrä, joka kasteltiin pidon vähentämiseksi.

Kuljettajan ja auton lisäksi paikalla oli saksalaisen Dekra-katsastuslaitoksen tarkastusinsinööri Denise Ritzmann. Hänen tehtävänään oli varmistaa, että Taycan oli kaikin puolin vakiokunnossa. Lisäksi Ritzmann valvoi hieman myöhemmin itse suoritusta yhdessä Guinnessin ennätystenkirjan tuomarina toimivan Joanne Brentin kanssa. Hän on driftauksen moninkertainen Euroopan mestari, joten osaamista löytyy myös itse lajista.

Suosittelemme

Kuskina toiminut Dennis Retera totesi jo ennen suoritusta, että perusasioiden pitäisi ainakin olla kunnossa. Taycanissa on riittävästi tehoa sekä matala painopiste ja pitkä akseliväli, jotka vakauttavat menoa kahva edelläkin ajettaessa. Koska kastellun asfaltin pito vaihteli ympyräradan eri osissa, Retera sääteli luistokulmaa ohjauksella kaasun sijasta. Keskittyminen ei herpaantunut ajon aikana, ja niinpä lopputulokseksi saatiin 210 kierrosta kestänyt yhtäjaksoinen sladi.

Ajassa tämä tarkoitti 55 minuuttia ja matkassa tarkalleen 42,171 kilometriä, eli Taycanilla tehtiin uusi maailmanennätys sähköautojen osalta. Keskinopeus oli hillityt 46 km/h, mutta kovemman vauhdin ylläpitäminen jatkuvassa sladissa kastellulla ja varsin pienellä ympyräradalla olisi ollut todennäköisesti jo mahdoton tehtävä Porschen pääajokouluttajallekin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat