Vaikka 911 on ollut Porschen ikonisin malli jo yli 55 vuoden ajan, merkin paras urheiluauto saattaa löytyä yhtä luokkaa alempaa. Saksalaisten urheiluautopuolen hinnat alkaen -malleina toimivat 718 Boxster ja Cayman hyödyntävät nimittäin keskimoottoria, joka tekee niistä vieläkin herkullisempia laitteita tiukoilla serpentiiniteillä. Mallisarjan houkutuksiin kuului ennen myös vapaasti hengittävä bokserikuutonen, mutta se korvattiin valitettavasti turboahdetulla nelosbokserilla viimeisimmän faceliftin yhteydessä.
Pannusta löytyy kyllä mukavasti tehoa ja vääntöä, mutta sen soundeja on jo ehditty vertaamaan viritettyyn kuplavolkkariin. Myös pykälää tehokkaammissa GTS-versioissa on käytetty 2,5-litraista turbonelosta, joka ei ole onnistunut saamaan hymyä entusiastien kasvoille 365 hevosvoiman ja 420 newtonmetrin teho- ja vääntölukemista huolimatta. Vaparikuutonen teki jo paluun mallisarjan tulisimpiin Spyder sekä GT4-versioihin, ja nyt se nähdään myös GTS-mallien pellin alla.
Kyseessä on pitkälti sama nelilitrainen vaparikone kuin isoveljissään, mutta GTS 4.0:ksi nimetyissä uutuuksissa siitä irtoaa ”vain” 399 heppaa ja 418 newtonia. Spyderin ja GT4:n myllyyn jää siis eroa 20 hevosvoiman ja yhden newtonmetrin verran, mutta suorituskyky on silti vähintään riittävällä tasolla. Satasen nopeus on taulussa 4,5 sekunnissa, ja huippuja riittää 293 km/h:n verran. Vaparikuutosen pariksi saa ainoastaan kuusipykäläisen manuaalin, eli nyt kyseessä ovat todelliset ajajan autot isolla A:lla.
Suosittelemme
Nelosturbon korvanneen nelilitraisen bokserikuutosen suloisista soundeista huolehtii vakiovarusteisiin kuuluva sporttiputkisto, ja mukautuva PASM-jousitus madaltaa ajokorkeutta 20 millin verran. Vakioherkkujen listalle lukeutuvat myös Sport Chrono -paketti ja mekaanisella lukkoperällä varustettu Porsche Torque Vectoring -järjestelmä. Jarrujakin on suurennettu, ja lisähintaan tarjolla ovat vielä hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet.
Ulkoa uudet GTS 4.0 -mallit erottaa vähäväkisimmistä sisaristaan Sport Design -etupuskurista, tummennetuista valoista ja monista mustista tehosteista. 20-tuumaiset vanteetkin ovat satiininmustat, kun taas sisällä luotetaan hiilikuidun ja tummanpuhuvan alcantaran vetovoimaan. Lisäksi tarjolla ovat Bosen ja Burmesterin äänentoistojärjestelmät sekä GTS-sisustapaketti. Kuutoskoneisten GTS-mallien pitäisi tulla Euroopassa myyntiin jo maaliskuussa, mutta kasvaneet hiilidioksidipäästöt tarkoittavat valitettavasti edeltäjiä korkeampia hintoja ainakin Suomessa.