Porsche veti todellisen ässän hihasta – vaparikuutonen korvaa turbonelosen 718 Boxsterin ja Caymanin GTS-malleissa

Vaikka 911 on ollut Porschen ikonisin malli jo yli 55 vuoden ajan, merkin paras urheiluauto saattaa löytyä yhtä luokkaa alempaa. Saksalaisten urheiluautopuolen hinnat alkaen -malleina toimivat 718 Boxster ja Cayman hyödyntävät nimittäin keskimoottoria, joka tekee niistä vieläkin herkullisempia laitteita tiukoilla serpentiiniteillä. Mallisarjan houkutuksiin kuului ennen myös vapaasti hengittävä bokserikuutonen, mutta se korvattiin valitettavasti turboahdetulla nelosbokserilla viimeisimmän faceliftin yhteydessä.

Pannusta löytyy kyllä mukavasti tehoa ja vääntöä, mutta sen soundeja on jo ehditty vertaamaan viritettyyn kuplavolkkariin. Myös pykälää tehokkaammissa GTS-versioissa on käytetty 2,5-litraista turbonelosta, joka ei ole onnistunut saamaan hymyä entusiastien kasvoille 365 hevosvoiman ja 420 newtonmetrin teho- ja vääntölukemista huolimatta. Vaparikuutonen teki jo paluun mallisarjan tulisimpiin Spyder sekä GT4-versioihin, ja nyt se nähdään myös GTS-mallien pellin alla.





Kyseessä on pitkälti sama nelilitrainen vaparikone kuin isoveljissään, mutta GTS 4.0:ksi nimetyissä uutuuksissa siitä irtoaa ”vain” 399 heppaa ja 418 newtonia. Spyderin ja GT4:n myllyyn jää siis eroa 20 hevosvoiman ja yhden newtonmetrin verran, mutta suorituskyky on silti vähintään riittävällä tasolla. Satasen nopeus on taulussa 4,5 sekunnissa, ja huippuja riittää 293 km/h:n verran. Vaparikuutosen pariksi saa ainoastaan kuusipykäläisen manuaalin, eli nyt kyseessä ovat todelliset ajajan autot isolla A:lla.

Nelosturbon korvanneen nelilitraisen bokserikuutosen suloisista soundeista huolehtii vakiovarusteisiin kuuluva sporttiputkisto, ja mukautuva PASM-jousitus madaltaa ajokorkeutta 20 millin verran. Vakioherkkujen listalle lukeutuvat myös Sport Chrono -paketti ja mekaanisella lukkoperällä varustettu Porsche Torque Vectoring -järjestelmä. Jarrujakin on suurennettu, ja lisähintaan tarjolla ovat vielä hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet.

Ulkoa uudet GTS 4.0 -mallit erottaa vähäväkisimmistä sisaristaan Sport Design -etupuskurista, tummennetuista valoista ja monista mustista tehosteista. 20-tuumaiset vanteetkin ovat satiininmustat, kun taas sisällä luotetaan hiilikuidun ja tummanpuhuvan alcantaran vetovoimaan. Lisäksi tarjolla ovat Bosen ja Burmesterin äänentoistojärjestelmät sekä GTS-sisustapaketti. Kuutoskoneisten GTS-mallien pitäisi tulla Euroopassa myyntiin jo maaliskuussa, mutta kasvaneet hiilidioksidipäästöt tarkoittavat valitettavasti edeltäjiä korkeampia hintoja ainakin Suomessa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...