Porsche uudisti Macan Turbon – entistä pienemmästä turbokuutosesta irrotetaan nyt 440 hevosvoimaa

Vaikka Porsche on edelleen imagoltaan ennen kaikkea urheiluautomerkki, leijonanosa sen myynnistä on jo pitkään tullut katumaastureista. Porschen SUV-valikoima käsitti aluksi vain ison Cayennen, mutta se sai viitisen vuotta sitten seuraa pykälää pienemmästä Macanista. Macan nousi pian merkkinsä myydyimmäksi malliksi, mikä johtuu varmasti myös auton hinnasta. Macan ei ole halpa, mutta se on kuitenkin edullisin Porsche.

Macan sai noin vuosi sitten kevyen faceliftin, jossa retusoitiin enemmänkin katumaasturin peräpäätä. Takavalojen väliin tuli mm. nelivetoisista 911-malleista tuttu kapea ledinauha, ja samalla sisustaakin päivitettiin modernimmalla tietoviihdejärjestelmällä. Malliston huippuversiona toimiva Turbo jäi kuitenkin odottelemaan vielä omaa kasvojenkohotustaan. Sen vuoro koitti nyt, ja päivitetty Turbo tuodaan suuren yleisön silmien eteen parin viikon päästä ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Turbon erottaa vähäväkisimmistä Macaneista mm. neljästä pakoputkenpäästä, niiden välissä komeilevasta hillitystä diffuusorista, kattospoilerista ja hienosäädetystä etupuskurista. Myös kyljen suojalistat ovat korinväriset, ja 20-tuumaiset vanteet edustavat Turbon omaa designia. Sisustan herkkuihin kuuluvat mm. 18 suuntaan säädettävät sporttipenkit etumatkustajille, 14 kaiuttimella varustettu Bosen äänentoistojärjestelmä, alcantara-pintainen kattoverhoilu ja tietoviihdejärjestelmän entistä isompi, eli 10,9-tuumainen kosketusnäyttö. Lisävarusteena tarjolla on myös älypuhelimen langaton latausmahdollisuus.





Pellin alla tapahtuneen uudistukset ovat kuitenkin tärkeämpiä. Turbossa aiemmin käytetty 3,6-litrainen pannu on saanut tehdä tilaa 2,9-litraiselle tuplaturbo-V6:lle, joka on jo tuttu Cayennesta, Panamerasta ja mm. Audi RS 4:stä. Macan Turbossa siitä irtoaa 440 hevosvoiman huipputeho, ja maksimiväännöksi kerrotaan 550 newtonmetriä. Voima välitetään nelivedolle seitsemänvaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin kautta.

Jos autoon ruksii lisävarustelistalta Sport Chrono -paketin, turbo-SUV pinkaisee nollasta sataan vain 4,3 sekunnissa. Huippunopeuttakaan ei ole rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan, vaan Macan Turbo saa kiitää parhaimmillaan 270 km/h:n vauhtia. Suorituskyvyn lisäksi autossa on panostettu hidastuvuuteen. Jarrulevyt on pinnoitettu volframikarbidilla, jonka pitäisi kuulemma parantaa levyjen kestävyyttä sekä jarruvastetta, ja myös jarrupölyn määrän pitäisi vähentyä jopa 90 prosentilla. Lisähintaan tarjolla ovat myös hiilikuitukeraamiset jarrut, ja sama koskee säädettävää ilmajousitusta sekä ajo-ominaisuuksia kohentavaa Porsche Torque Vectoring Plus -järjestelmää.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...