Porsche tuo myyntiin täyssähköisen Cayennen vuonna 2026 – polttomoottorimallikin jatkaa valikoimassa

Porsche on esittelemässä huhtikuussa nyky-Cayennen faceliftin, jonka on tarkoitus pysyä myynnissä vuoteen 2029 asti. Vielä sitä ennen tarjolle on tulossa myös täyssähköinen vaihtoehto.

Vaikka Porsche on edelleen leimallisesti urheiluautomerkki, valtaosa sen myynnistä tulee nykyään katumaastureista. Viime vuonna saksalaismerkin suosituin malli oli Cayenne yli 95 000 myydyn auton myötä. Tästä aiotaan pitää jatkossakin kiinni vuodesta 2017 tarjolla olleen nykymallin kasvojenkohotuksen avulla, mutta tärkeä osuus tulee myös täyssähköisen Cayennen kontolle.

Kuva: Porsche

Sähköllä liikkuva Cayenne ollaan esittelemässä tämän hetken tietojen mukaan vuonna 2026, eli auto olisi kolmisen vuotta samaan aikaan myynnissä polttomoottorimallin kanssa. Nimeä lukuun ottamatta uutuudella ei ole juuri mitään tekemistä perinteisemmän Cayennen kanssa. Brittiläisen Autocarin tietojen mukaan auto tehdään saman PPE-nimisen perusrakenteen varaan kuin seuraavan sukupolven Macan, eli suunnittelun lähtökohtana on toiminut puhdas sähkökäyttö.

PPE kehitetään yhteistyössä Audin kanssa, joka hyödyntää sitä aluksi Q6 e-tronissa ja A6 e-tronissa. Jos sähkö-Cayennen lanseerausaika pitää kutinsa, auto tuodaan markkinoille sähköisen Macanin jälkeen mutta vielä ennen tulossa olevaa kolmen penkkirivin sähkö-SUV:ia. Tämä auto asettuu Porschen valikoimassa Cayennen yläpuolelle, joten Cayenne joutuu jatkossa luopumaan Porschen SUV-lippulaivan statuksestaan.

Kuva: Porsche

Sähköiseen Cayenneen on odotettavissa komeita teholukemia, koska jo pienempään Macaniin on lupailtu yli 600 hevosvoimaan ja 1000 newtoniin ulottuvia voimavaroja. Isompaan sähkö-SUV:iin tulee todennäköisesti myös kookkaampi akku kuin Macaniin korvamerkitty 100 kWh:n paketti. 800 voltin latausteknologian myötä myös yli 270 kilowatin pikalatauksen pitäisi olla mahdollista.

Toimintamatkasta voidaan esittää vasta arvauksia, mutta tähtäimessä lienee ainakin vastaava taso kuin Mercedeksen EQS SUV:ssa. Ketteryyttä parantanee myös sähkö-Macaniin tarjottava nelipyöräohjaus, ja taka-akselilta löytyy sähköisesti säädettävä tasauspyörästön lukko. Jäämme siis odottelemaan huhujen konkretisoitumista ja sitä ennen parin kuukauden päästä nähtävää nyky-Cayennen faceliftia.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Kimeran uusi tulkinta Lancia 037:stä myytiin jo loppuun – seuraavaksi tulossa ovat nelivetomalli ja rataspesiaali

Markku Alén nimesi aikoinaan Lancia 037:n maailman kauneimmaksi ralliautoksi, ja Lancian taika vetoaa faneihin vielä neljä vuosikymmentä myöhemminkin. Italialaisen Kimeran tekemä moderni EVO37-tulkinta 037:n pohjalta myytiin jo loppuun huimasta hinnasta huolimatta, mutta uusia versioita on luvassa.

ABT esitteli hurjan näköisen XGT:n – Audi R8:n joutsenlaulu on katukelpoinen GT2-luokan kilpuri

Nürburgringin Nordschleifella on viime aikoina bongattu testiajoissa kovasti kilpuria muistuttava Audi R8 kadulle rekisteröitynä. Nyt tuon auton taustat selvisivät, kun Audi-virityspajojen eliittiin kuuluva ABT toi julkisuuteen uusimman luomuksensa.

Audi TT:n taru päättyi – yli 25 vuoden aikana ehdittiin valmistaa reilut 660 000 autoa

Audi TT:n taru päättyi ainakin toistaiseksi neljännesvuosisadan ja tarkalleen 662 762 valmistetun yksilön jälkeen.

Fiatin “Mikki Hiiri” on nyt nimensä kaltainen – uusi Topolino sai ylleen Disney-kuosin

Mikki Hiiri tunnetaan Italiassa Topolinona. Saman lempinimen sai myös vuonna 1936 debytoinut ensimmäinen Fiat 500, ja tällä hetkellä Fiatilla on tuotannossa mikrokokoinen sähköauto nimeltään Topolino.

Tyyliniekan uusimmat