Porschen ajoitus oli enemmän kuin kohdallaan, kun se esitteli tulevaa Mission E -sähköautoa enteilleen tutkielman syksyn 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä. VW-konsernin päästöskandaali putkahti nimittäin julkisuuteen vain pari päivää myöhemmin, ja yhtäkkiä sähköautot olivat kaikkien huulilla. VW on tämän jälkeen kertonut panostavansa todella voimakkaasti sähköön, ja Mission E:kin saadaan myyntiin parin vuoden päästä.
Auton naamioituja prototyyppejä on bongattu testiajoissa jo jonkin aikaa. Salavalokuvista on käynyt ilmi, että tuotantoauto pysyy konseptin kaltaisena neliovisena coupéna. Se ei ole kuitenkaan jäämässä ainoaksi korimalliksi, koska Porsche toi juuri avautuneeseen Geneven autonäyttelyyn uuden Mission E -konseptin. Tällä kertaa stuttgartilaiset antavat esimakua auton pohjalta tehdystä crossoverista, jota voisi kutsua myös korotetuksi maastofarmariksi.
Uusin tutkielma on nimetty Mission E Cross Turismoksi, ja se on 4,95 metriä pitkä. Perusmuodot seuraavat reilun kahden vuoden takaisen konseptiauton jalanjäljillä, mutta takapää on muuttunut shooting brake -tyyppiseksi farkkuperäksi Panamera Sport Turismon tyyliin. Lisäksi helmoja sekä lokasuojankaaria kiertävät mustat muovilevikkeet, ja maavarakin kertoo maastokelpoisuudesta. Samaa tarkoitusta palvelevat myös varsin korkeaprofiiliset ja karkeakuvioiset renkaat.
Käytännöllisyyttä korostetaan alas taittuvilla takaselkänojilla ja tavaratilan pohjaa pitkin kulkevilla kiskoilla, joihin saa kiinni tyylikkäät kuormaliinat. Kojelauta on puolestaan täynnä näyttöjä etumatkustajan puolta myöten, ja kohti kuskia kallistettu mittaristo koostuu kolmesta digitaalisesta näytöstä. Mittaristo osaa myös seurata kuskin silmiä, jolloin se suurentaa katseen kohteena olevan mittarinäytön muita suuremmaksi. Tarjolla on myös Porsche Connectin lukuisia digipalveluja.
Suosittelemme
Sähkömoottoreista irtoaa yli 600 hevosvoiman kokonaisteho, ja konsepti on nelivetoinen. Nollasta sataan pitäisi pyrähtää alle 3,5 sekunnissa, ja 200 km/h:n nopeuden luvataan olevan taulussa alle 12 sekunnissa. Porschen mukaan kiihtyvyyden ei pitäisi heikentyä useista peräkkäisistä suorituksista, ja ajettavuutta kohentavat myös mukautuva ilmajousitus sekä aktiivisella kallistuksenvaimennuksella varustettu Dynamic Chassis Control -järjestelmä. Autossa käytettävän 800 voltin järjestelmän myötä litiumioniakut tarjoavat noin 400 kilometrin toimintamatkan vain hieman yli 15 minuutin latauksella. Akkuja pystyy lataamaan induktiivisesti, latauspisteellä tai kotiin asennettavalla energianvarastointilaitteella.
Tutkielma vaikuttaa sen verran valmiilta, että suurin osa tässä luetellusta tekniikasta nähtäneen Mission E:n tuotantoversiossa, josta saattaa tulla tarjolle myös shooting brake -tyyppinen sporttifarmari. Sitten voidaankin kysyä, mikä virka Panameralla on jatkossa Porschen mallistossa.