Porsche Taycan Turbo GT on yli 1100-heppainen sähkötykki – autolla napattiin jo neliovisten rataennätys Nürburgringillä

Porsche on julkaissut jo aiemmin tiisereitä täyssähköisen Taycanin huippuversiosta, jolla ehdittiin tammikuussa napata neliovisten autojen uusi kierrosennätys Nürburgringin Nordschleifella. Nyt Turbo GT -nimen saanut sähkötykki tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan.

Uutuus esiteltiin Kaliforniassa Laguna Secan radalla, jossa saaliiksi on puolestaan tullut sähköautojen uusi ennätysaika. Turbo GT on muiden nelivetoisten Taycanien tavoin varustettu kahdella sähkömoottorilla, mutta takamoottori on laitettu kokonaan uusiksi. Lisäksi auton kaksipykäläistä vaihteistoa on vahvistettu ja välityksiä säädetty uudelleen. Tämän myötä kokonaistehoksi kerrotaan 789 hevosvoimaa normaaliasetuksilla, ja lähtöjärjestelmää käytettäessä lukema kasvaa 1033 heppaan.

Kuva: Porsche

Lisäksi käyttöön saa peräti 1108 hevosvoimaa kahden sekunnin ajaksi, mikä tekee Turbo GT:stä kaikkien aikojen tehokkaimman tehdas-Porschen. Vääntöäkin sähköautossa riittää parhaimmillaan 1340 newtonmetrin verran. Satasen nopeuteen pinkaistaan vain 2,3 sekunnissa, ja lisävarustelistalta löytyvän Weissach-paketin myötä ajasta lähtee vielä sekunnin kymmenesosa pois. Kahdensadan nopeus on puolestaan taulussa 6,6 tai 6,4 sekunnissa, ja huiput on rajoitettu 306 km/h:n lukemaan. Autosta löytyy myös sähköformuloista inspiraationsa saanut Attack-moodi, joka tarjoaa 10 sekunnin ajaksi käyttöön 163 lisäheppaa.

Kuva: Porsche

Ulkoa Turbo GT:n tunnistaa ns. Gurney-lipalla varustetusta mukautuvasta takaspoilerista, jota täydentävät takadiffuusori ja ”aerobladeilla” höystetty erottuva splitteri. Näiden ja pohjasta löytyvien aerodynamiikkaelementtien myötä Weissach-paketilla varustettu Turbo GT tuottaa parhaimmillaan 220 kilon verran maaefektiä. Autossa on myös hiilikuitupintaa B-pilareissa, sivuhelmoissa sekä peilinkoteloissa, ja kuuden sävyn värivalikoimaan kuuluvat esimerkiksi kuvissa näkyvät Pale Blue Metallic ja Purple Sky Metallic.

Kuva: Porsche

Turbo GT:n alla pyörivät 21-tuumaiset takovanteet, joissa on panostettu keveyden lisäksi kultaisilla satuloilla varustettujen keraamisten jarrujen jäähdytykseen. Renkaatkin tarjoavat perus-Taycaneja paremman pidon, ja vakiovarusteisiin kuuluva Porsche Active Ride -jousitus on saanut Turbo GT:ssä omat säätönsä. Sisätiloissa on mustaa nahkaa ja alcantara-maista Race-Texiä esimerkiksi 18 suuntaan säätyvissä sporttipenkeissä sekä GT Sport -ratissa, ja Turbo GT -logoja on viljelty ympäri kabiinia. Mustaa värimaailmaa voi vielä halutessaan piristää sinisillä tai hopeanvärisillä tehosteilla.

Nopeinta mahdollista Turbo GT:tä haettaessa lisävarustelistalta pitää ruksia Weissach-paketti, joka kylläkin tekee neliovisesta autosta kaksipaikkaisen. Paketin myötä autosta nimittäin katoavat takapenkki, analoginen kello, lattian ja tavaratilan matot sekä äänieristeitä keveyden maksimoimiseksi. Samaa linjaa edustavat myös ainoastaan matkustajan puolelta löytyvä manuaalitoiminen latausluukku ja tavaratilan kevyemmät materiaalit.

Suosittelemme

Kuva: Porsche

Tesla Model S Plaidin haastavan Taycan Turbo GT:n pääsee tilaamaan jo Suomessakin, ja ensimmäisten asiakkaiden pitäisi saada autonsa kesällä. Kyse ei ole tosin Teslaankaan verrattuna mistään halvasta sähköherkusta, koska Turbo GT:n hintalapussa on kotimaamme kamaralla vähintään 255 990 euron summa. Yllättäen Weissach-paketillisen auton saa täsmälleen samalla rahalla.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

Lue lisää