Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella niiden lippua pitää jatkossakin korkealla 911 GT3.

GT3 on toiminut Porschen legendaarisimman mallisarjan ajamisen ilon lähettiläänä jo yli 20 vuoden ajan. Seuraavaksi vuorossa on nykyiseen 992-mallisarjaan pohjautuva 911 GT3, jota on kehitetty pitkään. Koronapandemia on todennäköisesti siirtänyt tämänkin auton esittelyaikataulua, mutta viime aikoina Porsche ei ole vaivautunut enää edes naamioteippaamaan testiprototyyppejään. Kaikesta päätellen virallinen lanseeraus on siis jo aivan nurkan takana, mutta eräs toimittaja pääsi tutustumaan uutuuteen jo nyt.

Kyseessä ei ole kuka tahansa kynäilijä, vaan mm. Top Gearista ja monesta muusta alan mediasta tuttu Chris ”Monkey” Harris. Top Gearille tehdyssä 40-minuuttisessa videossa puhutaan pitkään 911:n komean historian ikimuistettavimmista GT-malleista, joiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi 997-sukupolven GT3 RS 4.0, 991-korimallin retrohenkinen 911 R ja saman sukupolven facelift-version pohjalta tehty GT3 Touring ilman takasiipeä.

Videon tähtenä toimii kuitenkin upouusi GT3, jonka etu- ja takapään Porschen GT-divisioonaa vetävä Andreas Preuninger paljastaa Harrisille 28 minuutin kohdalla. Kirkkaansinisessä yksilössä on GT3:n perinteiden mukaiset yksilölliset puskurit, joiden linjat ovat muuttuneet huomattavasti edellistä sukupolvea kulmikkaammiksi. Etupuskuria dominoi alareunan iso ilmanottoaukko ja sitä reunustava mattamusta alue, kun taas takapuskurin alta löytyvät GT3:n tavaramerkkeihin kuuluvat tuplaputket keskellä perää ja niitä reunustava diffuusori.

Suosittelemme


Tässä sukupolvessa nokkapeltikin on saanut omat ilmanpoistoaukkonsa, ja entistä isommassa takasiivessä on ns. joutsenen kaulan malliset jalat, jotka ulottuvat spoilerin päälle. Auton alla pyörivät kiiltävän mustat vanteet, joita on höystetty korin värin kanssa sointuvalla sinisellä raidalla. Kiekkojen takaa pilkistävät massiiviset jarrut, joiden punaiset satulat antavat kontrastia ulkovärille.

Tärkeintä on kuitenkin voimanlähde, jona palvelee aiemman 911 Speedsterin nelilitraisen vapaasti hengittävän bokserikuutosen edelleenkehitetty versio. Huipputehoa pitäisi irrota yli 500 hevosvoimaa, ja PDK-kaksoiskytkinlaatikon vaihtoehdoksi saa myös perinnetietoisten arvostaman kuusipykäläisen manuaalin.

LähdeCarscoops

Lue lisää