Porsche Panameran tulevaisuus on vielä auki – auto saattaa muuttua Taycanin sähköiseksi isoveljeksi

Porsche aiheutti melkoisen kohun, kun ensimmäisen sukupolven Panamera lanseerattiin markkinoille reilut 10 vuotta sitten. Neliovisen Porschen peräpään muotoja saattoi verrata sulavuudeltaan lähinnä virtahepoon, joten nelisen vuotta sitten esitelty nyky-Panamera oli merkittävä parannus entiseen. Auton tulevaisuus on kuitenkin hämärän peitossa, ja syytä tähän voidaan hakea Porschen omasta mallistosta.

Viime vuonna faceliftattu toisen sukupolven Panamera on nimittäin joutunut pahasti täyssähköisen Taycanin puristukseen. Sähköauto on 2,9 metrin akselivälinsä, lähes viiden metrin pituutensa ja vajaan kahden metrin leveytensä myötä mitoiltaan todella lähellä Panameraa, ja Taycanin etuna on myös uudempi peruskonstruktio. Sähkö-Porsche ei häviä muodoiltaankaan Panameran rinnalla, ja lisää suolaa Panameran haavoihin saadaan vasta lanseeratusta Taycan Cross Turismosta. Se on nimittäin lähes samalla reseptillä tehty sporttifarmari kuin Panamera Sport Turismo voimanlähdevalikoimaa lukuun ottamatta.



Tästä huolimatta Panameran päivät eivät ole välttämättä luetut. Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume kertoi nimittäin brittiläiselle Autocarille, että Panameraa voitaisiin jatkossakin myydä Taycanin rinnalla, mutta pääasiallisena käyttövoimana olisi sähkö. Lisäksi Panamera täytyisi asemoida pykälää Taycania korkeammmalle, eikä tämä koskisi vain auton ulkomittoja. Panameran täytyisi erota myös kilpailijoistaan ainakin viiden Porschelle tyypillisen ominaisuuden osalta. Niihin luetaan korkea laatu, merkille tyypillinen design sekä suorituskyky, nopea lataus 800 voltin järjestelmän ansiosta ja ajokokemus ratin takana.





Päätös Panameran jatkosta täytyy tehdä pian, koska nykymallin valmistus päättyy vuonna 2024. Jos Panamera saa jatkoa ja siirtyy sähkövoimaan, seuraava sukupolvi tehtäisiin melko varmasti Porschen ja Audin yhdessä kehittämän PPE-pohjalevyn varaan. Ensimmäinen sitä hyödyntävä Porsche on uusi sähkö-Macan, joka esitellään jo ensi vuonna. Porsche on kertonut, että 80 prosenttia sen myynnistä pitäisi tulla sähkömalleista vuoteen 2030 mennessä. Polttomoottorillakin on siis edelleen pieni sijansa saksalaisten mallistossa, ja ainakin 911:ssä perinteinen voimanlähdetekniikka saa elää mahdollisimman pitkään.

Yksi mahdollisuus olisi myös se, että Panamerankin mallistoon jätettäisiin hybridin mentävä kolo täyssähköversioiden rinnalle. Panameran myynnistä leijonanosa tulee tällä hetkellä 2,9-litraisella turbo-V6:lla ryyditetystä pistokehybridistä, joten vastaava voimanlähde voisi olla mahdollinen lisä myös tulevaan Panamera-valikoimaan.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.