Porsche Panameran haastaja vuosi julkisuuteen – tässä on ensimmäinen kuva AMG:n uudesta neliovisesta GT:stä

Mercedes esitteli vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä AMG GT Conceptiksi nimetyn neliovisen tutkielman, joka oli saanut ilmiselviä vaikutteita Mersun tehdasvirittäjän kaksipaikkaisista GT-malleista. Fastback-henkisellä perällä varustetut superautot ovat olleet menestyksekkäitä, mutta monien potentiaalisten ostajien kohdalla hankinta on kuitenkin kaatunut takapenkin ja -ovien puutteeseen. Niinpä stuttgartilaiset päättivät tehdä samoja muotoilupiirteitä hyödyntävän neliovisen GT-auton.

Jo konsepti kertoi, että auto on suunnattu täsmäaseeksi Porsche Panameraa vastaan. Tutkielman esittelyn jälkeen naamioituja tuotantoautoja on jo bongattu salavalokuvaajien linsseihin, ja Mercedes on julkaissut uutuudestaan myös tiiserikuvia. GT4:ksi nimetty tuotantoversio nähdään koko komeudessaan parin päivän päästä avautuvassa tämänvuotisessa Geneven näyttelyssä, mutta auton ensimmäinen kuva vuosi julkisuuteen jo nyt.

-- MAINOS --

Otoksesta selviää, että päälinjat eivät ole juuri muuttuneet konseptiin verrattuna. Auto on kuitenkin saanut tavanomaisemmat ovenkahvat, ja etulokasuojia koristavat nyt muiden AMG-mallien tyyliset kidukset. Lisäksi tutkielman bling bling -henkiset kromivanteet ovat onneksi vaihtuneet paljon sporttisemman ja tyylikkäämmän näköisiin kiekkoihin. Nokkaa koristaa edelleen AMG:n nykylinjan mukainen pystyrivoitettu maski, jota kutsutaan Panamericana-maskiksi kunnianosoituksena vanhalle 300 SL -maantiekilpurille.

Perästä ei ole vielä saatu kuvia, mutta jo etuviistosta otetussa kuvassa erottuu takaluukun kannesta kohoava spoileri. Takavalot ovat puolestaan hyvin samannäköiset kuin kaksipaikkaisissa GT-malleissa, ja perää koristaa luonnollisesti myös neljää pakoputkenpäätä reunustava diffuusori. Sisätilojenkin kuvia saadaan odotella vielä pari päivää, mutta esimerkiksi mittariston ja infotainment-järjestelmän ruudut lienevät pitkälti samat kuin esimerkiksi uudessa CLS:ssä.

-- MAINOS --




GT4 tehdään samalle perusrakenteelle kuin CLS ja sen pohjana toimiva E-luokka, eli sukulaisuus kaksipaikkaisiin GT-malleihin ei ulotu pinnan alle. Moottoreita tämä ei tosin koske, koska GT4:ää vauhdittanee GT-malleista ja Mercedes-AMG:n lukuisista muista nykyautoista tuttu nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä pitäisi irrota vähintään samat 612 heppaa kuin esimerkiksi E 63 S:ssä, mutta myöhemmin tulossa on vieläkin tehokkaampi pistokehybridi.

Siinä pitäisi olla jo yli 800 hevosvoimaa tupla-ahdetun V8:n ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Porsche Panameran vastaavassa Turbo S E-Hybridissä on “vain” 680 pollea, eli ainakin tässä suhteessa toinen stuttgartilainen jäisi kirkkaasti taakse. GT4:n nyt esiteltävä “perusmalli” toimii muuten myös aiemman CLS 63:n seuraajana, koska uudesta CLS:stä ei enää lanseerattu AMG:n veekasilla ryyditettyä tykkiversiota. Nähtäväksi jää, tuleeko GT4:stä myöhemmin myös kuutoskoneisia malleja vai pelkääkö Mersu niiden astuvan liikaa tähtimerkin toisen neliovisen coupén varpaille.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.