Autojen koko on kasvanut muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta jo vuosikymmeniä turvallisuusmääräysten ja huimasti lisääntyneen teknologian vuoksi. Tämän myötä monesta alkujaan pienestä ja kevyestä automallista on tullut vuosien saatossa melkoinen möhkö.
Edes ikoninen Porsche 911 ei muodosta poikkeusta tähän sääntöön. Kun se esiteltiin syksyllä 1963 vielä 901:n nimellä, Porschen urheiluautolla oli pituutta reilun 4,1 metrin verran, leveyttä noin 1,6 metriä ja painoa hitusen yli 1000 kiloa. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että nykyinen 992-sukupolven 911 on yli 4,5 metriä pitkä ja painaa vajaat 1600 kiloa GTS-brändättynä hybridinä. Sekään ei ole mikään paha lukema sähköavusteiselta autolta, mutta 1,9 metrin leveys alkaa haitata jo ketteryyttä kapeammilla teillä.
Porschella ollaan itsekin tietoisia tästä vähemmän ilahduttavasta trendistä, mutta saksalaismerkin kädet ovat asian suhteen pitkälti sidotut. Porschen päämuotoilija Michael Mauer kertoi australialaiselle Drive-julkaisulle, että 911:n tukevuus johtuu pitkälti turvallisuutta koskevasta lainsäädännöstä ja muista määräyksistä. Lisäksi auton vuosi vuodelta kasvaneet teholukemat ovat vaatineet yhä suurempia pyöriä ja jarruja, jotka nekin lisäävät painoa.
Ihannetilanteessa Porsche haluaisi tehdä 911:stä jälleen pienemmän, mutta tämä ei ole mahdollista ainakaan polttomoottorien aikakaudella. Urheiluautoikonin pienentyminen voisi olla teknisesti mahdollista sähköautona, kun sähkötekniikka kehittyy pidemmälle ja akuista saadaan nykyistä energiatehokkaampia ja sen myötä pienempiä. Porsche on kuitenkin ilmoittanut, että ainakaan tällä vuosikymmenellä sähköistä 911:tä ei ole tulossa. Ikoninen malli on muutenkin vihoviimeinen Porsche joka muutettaisiin sähköautoksi, ja 911:n maaginen sädekehä voisi kärsiä pahasti bokserikuutosen äänien puuttuessa.
Vaikka 911:n haluttaisiin siis palaavan juurilleen hyvin kompaktina urheiluautona, kyse on enemmänkin toiveajattelusta kuin realismista. Tälläkin hetkellä tarjolla on vielä muutamia erittäin kevyitä sportteja, kuten hieman yli 1000 kilon painoinen Mazda MX-5 tai 1100 kilon rajapyykin vain niukasti ylittävä Alpine A110. Ne painivat kuitenkin eri sarjassa kuin 911, ja nämäkin autot lihovat lähivuosina muuttuessaan hybrideiksi tai täyssähköautoiksi.
Suosittelemme
Saman kohtalon kokevat myös Porschen keskimoottoriset 718 Boxster ja Cayman, joista tulee täyssähköautoja jo ensi vuonna. Testiprototyypeistä napattujen kuvien perusteella 718:n mitat eivät ole ainakaan pienenemässä, ja sama koskee myös painoa nykyisen sähkötekniikan ehdoilla.