Porsche laajentaa jälleen urheiluautomallistoaankin – neliturboisella 960:lla haastetaan Ferrari, Lamborghini ja kumppanit

Porsche on yksi maailman tunnetuimmista urheiluautomerkeistä, mutta suurin osa stuttgartilaisten myynnistä tulee nykyään katumaastureista. Macan ja Cayenne ovat tahkonneet firmalle sen verran hyvin rahaa, että Porsche voi panostaa jälleen myös urheiluautomallistonsa laajentamiseen. Merkin sporttiautojen puolella on tähän asti ollut ammottava aukko takamoottorisen 911:n ja hyperautoluokkaan laskettavan 918 Spyderin välillä, mutta nyt asiaan on tulossa korjausta.

Porschelta on siis puuttunut suora kilpailija mm. Ferrari 488 GTB:lle, Lamborghini Huracanille ja McLaren 650S:lle, jotka ovat kaikki keskimoottorisia superautoja. Englantilainen Car Magazine kertoi nyt, että saksalaismerkki on rekisteröinyt 960-numerosarjan tavaramerkikseen viime syksynä. Porschen edustajalta oli saatu vahvistus, että merkin mallistossa on aukkoja kilpailijoihin nähden, joten tuleva 960 on hyvin todennäköisesti Ferrarin ja kumppanit haastava keskimoottorisportti.

Brittilehti kertoo, että Porschen uusi urheiluauto lanseerataan vuonna 2019. 960 on täynnä huipputekniikkaa, ja se rakennetaan upouudelle pohjalevylle, jossa yhdistellään eri materiaaleja. Niihin kuuluvat mm. alumiini, titaani, suurlujuusteräs ja erilaiset komposiitit. Auton paino saattaakin olla ainoastaan 1400 kiloa kevyen rakenteensa ansiosta.

Saksalaiset ovat kuulemma harkinneet useaa eri moottorivaihtoehtoa uuteen keskimoottorisporttiinsa, mutta valinta on lopulta kohdistunut peräti neljällä turbolla varustettuun 3,9-litraiseen koneeseen. Pannun rakenne on muutenkin varsin eksoottinen, koska se on Car Magazinen tietojen mukaan kahdeksansylinterinen bokserikone. Bokserit kuuluvat toki Porschen perinteisiin kuin nenä päähän, mutta tähän asti ne ovat olleet yleensä kuusipyttyisiä ja tai nelisylinterisiä. Kaseissa saksalaiset ovat aiemmin luottaneet yleisempään V-rakenteeseen monien kilpailijamerkkien tavoin.

Neljällä ahtimella ryyditetystä padasta pitäisi irrota peräti 650 hevosvoiman luokkaa oleva teholukema, ja moottorissa saatetaan käyttää puristussuhdetta muuttavaa VarioCom-järjestelmää. Sen avulla halutaan pienentää päästöjä ja parantaa taloudellisuutta. Suorituskyky on silti enemmän kuin kunnossa. 960 saattaa kiihtyä nollasta sataan vain 2,5 sekunnissa, mikä olisi samaa luokkaa 918 Spyderin ja esimerkiksi Bugatti Veyronin kanssa. Porschen keskimoottoriuutuuden hinta jää kuitenkin huomattavasti hyperautoja halvemmaksi. 960 maksaa nimittäin huhujen mukaan reilut 250 000 euroa ilman veroja.

Lue lisää