Porsche julkisti uuden Panameran koko komeudessaan – kaikissa versioissa on tuplaturbo ja neliveto

Porschen uudesta Panamerasta lipsahti jo viime viikolla kuvia julkisuuteen, ja nyt auto sai virallisen esittelynsä. Ensimmäisen sukupolven Panamera oli kaikkea muuta luin sulavalinjainen ilmestys erityisesti takapäänsä osalta, mutta seuraaja on muuttunut huomattavasti edukseen. Uutuuden sivuprofiili on huomattavasti entistä coupé-maisempi, ja mielleyhtymä neliovisesta 911:stä ei ole kovin kaukana. Kattoa on laskettu 20 millillä takamatkustajien kohdalta ja akseliväliä on venytetty 30 millillä, mikä on tehnyt ihmeitä auton mittasuhteille. Sporttihenkisyyttä lisäävät myös entistä pienemmät etu- ja takaylitykset sekä 911:n tyyliset litteät takavalot.

Panamera_2

Sisätiloissakin näkyy uuden ajan henki. Keskellä olevaa perinteistä kierroslukumittaria reunustavat digitaaliset näytöt, ja keskikonsolissa on peräti 12,3-tuumainen vaakasuuntainen kosketusnäyttö. Sen avulla ohjataan uutta Porsche Communication Management -tietoviihdejärjestelmää, ja monia muitakin vanhan mallin nappeja on korvattu kosketustoiminnoilla. Esimerkiksi keskimmäisiä ilmastoinnin suulakkeita ohjataan sormea liu’uttamalla.

Panamera_5

Käytännöllisyyttäkään ei ole unohdettu, koska takapenkin selkänoja kaatuu 40:20:40-suhteessa ja kontin vetoisuus on mukavat 495 litraa perusasennossaan. Selkänojan kaatamisen jälkeen volyymi kasvaa peräti 1304 litraan, joten Panameralla onnistuvat isommatkin kuljetukset. Auto pohjautuu VW-konsernin tuoreelle MSB-perusrakenteelle, jota on jo käytetty mm. Audi Q7:ssä ja Bentley Bentraygassa. Panameran paino on pudonnut noin 50 kilolla alumiinia ja suurlujuusterästä yhdistelevän korirakenteen ansiosta, mutta kasvanut varustelu on valitettavasti syönyt tämän painoedun. Lisävarustelistan kohokohtiin kuuluvat mm. panoraamakatto, sisustan tunnelmavalaistus, hierovat penkit ja Burmesterin 3D-äänentoistojärjestelmä.

Panamera_3

Suosittelemme

Porsche ei olisi Porsche, jos alustaan ei olisi panostettu kunnolla. Niinpä uuteen Panameraan saa edeltäjästään poiketen nelipyöräohjauksen, ja ilmajousituksessa käytetään tuoretta kolmikammiotekniikkaa. Lisäksi tarjolla on mm. mukautuvat iskunvaimentimet, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja voimaa saman akselin pyörien välillä jakava Porsche Torque Vectoring Plus -järjestelmä. Viime aikoina lähes kaikkien luksusmallien lanseerauksen yhteydessä on mainostettu erilaisia autonomisen ajon järjestelmiä, mutta Panamerassa ne loistavat poissaolollaan. On suorastaan virkistävää huomata, että Porsche on edelleen tarkoitettu ajajan autoksi.

Panamera_4

Ajamisen iloa lisäävät myös pellin alta löytyvät voimanlähteet, joissa kaikissa on tuplaturbo. Aluksi tarjolle tulee kolme moottoria, ja aloitusversiona toimii Panamera 4S -mallin 2,9-litrainen tupla-ahdettu V6. Siitä irtoaa 440 hevosvoiman teho ja 550 newtonin vääntö. Lisäksi tarjolla on uusi nelilitrainen V8-nakuttaja, joka tuottaa Panamera 4S Diesel -mallissa 422 heppaa ja massiivisen 850 newtonin väännön. Tämä Panamera on kaikkien aikojen nopein diesel-Porsche, mutta varsinainen kukkulan kuningas on kuitenkin uusi Panamera Turbo. Huippuversion nelilitraisesta tuplaturbokasista lähtee 550 heppaa ja 770 newtonia, joiden turvin auto pinkaisee parhaimmillaan vain 3,6 sekunnissa nollasta sataan.

Panamera_6

Turbon kehutaan olevan maailman nopein luksussedan, ja sillä on ajettu Nürburgringin Nordschleifen kierros 7 minuutissa ja 38 sekunnissa. Aika on täsmälleen sama kuin mm. Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggeralla, joten Panamera on radallakin melkoisen kova luu. Uudesta Panamerasta aluksi tarjolle tulevat kolme mallia ovat kaikki nelivetoisia, ja voimansiirrosta huolehtii uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Myöhemmin mallisto täydentyy ainakin hybridillä ja eräänlaisella sporttifarmarilla. Tilauskirjat on jo avattu, ja ensimmäiset asiakkaat saavat uuden Panameransa marraskuussa.

Lue lisää