Porschen ensimmäisen täyssähköauton viittaa kantava Taycan on osoittautunut valmistajalleen jymymenestykseksi. Niinpä viistoperäisen ja farmarikorisen Taycanin rinnalle tuodaan sähkökäyttöinen Macan, joka ei kuitenkaan korvaa bensamallia ainakaan aluksi.
Vuonna 2014 markkinoille tuotu ensimmäisen sukupolven Macan on saanut jo yhden faceliftin, ja tämän vuoden aikana vuorossa on vielä toinen mieto kasvojenkohotus bensakoneisen SUV:n pitämiseksi ajanmukaisena. Porsche aikoo nimittäin tarjota perinteistä Macania täysin uuden sähkömallin rinnalla ainakin kolmen vuoden ajan. Nimen ja autoluokan lisäksi Macaneilla on yksi muukin yhteinen piirre. Ensimmäinen Macan tehtiin nimittäin samalta pohjalta kuin Audi Q5, ja sähkö-Macan hyödyntää samaa perusrakennetta tulossa olevan Q5:n sähköversion kanssa.
Pelkästään sähkökäyttöön suunnitellun PPE-pohjalevyn varaan tehdyn uuden Macanin tuotanto starttaa Porschen Leipzigin tehtaalla vuonna 2023. Prototyyppien kehitystyö on jo pitkällä, ja seuraavaksi vuorossa ovat maantietestit. Salavalokuvaajien urakkaa helpottaakseen Porsche julkaisi itse uutuutensa ensimmäiset viralliset kuvat naamioteipin peittämänä. Korin keskiosassa ja nokassa naamiointia on yllättävän vähän, joten perusmuodot erottuvat mainiosti. Macan saa keulalleen Taycanin kaltaiset litteät valot, ja etupuskuria koristavat edelleen isot ilmanottoaukot sähkötekniikasta huolimatta.
Kylkilinja ei sisällä suuria yllätyksiä, mutta takapään osalta suurin ero edeltäjään näkyy heti kärkeen. Macanista tulee nimittäin Cayenne Coupén kaltainen coupé-kattoinen SUV, joten takalasi on paljon nykymallia viistommassa kulmassa. Lisäksi auto saa litteällä ledinauhalla toisiinsa yhdistetyt takavalot, jotka piilevät vielä naamioteipistä koostuvien feikkivalojen alla. Takapuskurin alareunaan teipatut pakoputkenpäätkin ovat pelkkää hämäystä, koska sellaisia sähköautosta ei luonnollisesti löydy.
Suosittelemme
Tekniikan osalta Macan saa Taycanin kaltaisen 800 voltin tekniikan, joka mahdollistaa erityisen nopeat lataukset. Toimintamatkaa pitäisi puolestaan olla Taycania enemmän, joten virallinen WLTP-lukema saattaa olla 500 kilometrin paremmalla puolella. Prototyyppien digitaalisen testauksen ohella ohjelmassa ovat peräti kolme miljoonaa kilometriä kattavat maantietestit, jotka sisältävät myös äärimmäisen kylmiä sekä kuumia oloja. Uuden Macanin kehitystyön ensimmäiset askeleet otettiin jo neljä vuotta sitten, joten koko prosessi on saksalaisen perusteellinen. Porschella on paljon pelissä sähköautojen suhteen, koska niiden pitäisi muodostaa jo neljän vuoden päästä puolet saksalaismerkin myynnistä.