MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä huolimatta malli-iän puolivälin saavuttanut Panamera sai elokuussa hillityn faceliftin, ja nyt valikoima täydentyy tuoreilla pistokehybrideillä.

Malliston keihäänkärkenä toimii Panamera Turbo S E-Hybrid, joka saa kunnian olla tehokkain Panamera sekä Poschen koko nykymalliston toiseksi tehokkain auto. Superhybridiä vauhdittaa sähköistetty voimalinja, jossa polttomoottorina palvelee tuttuun tyyliin nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä irtoaa 571 hevosvoimaa, kun taas sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 136 heppaa. Akkukin on kasvanut 17,9 kWh:n kapasiteettiin, ja kokonaisteholukemaksi ilmoitetaan hulppeat 700 hummaa.

Väännöstäkään ei ole pulaa, koska sitä riittää 870 newtonmetrin verran. Satasen nopeus on taulussa 3,2 sekunnissa, ja huipuiksi ilmoitetaan urheiluautotkin haastavat 315 km/h. Jos budjetti ei veny Turbo S E-Hybridiin asti, tarjolle tulee myös uudistettu Panamera 4 E-Hybrid. Hybridivalikoiman aloitustasoa edustava malli riittänee useimmille, koska siinäkin on 462 hevosvoiman yhteisteho 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Nollasta sataan mennään 4,4 sekunnissa, ja huippunopeus on 280 km/h.

700-heppaisella Turbo S E-Hybridillä pääsee pelkällä sähköllä parhaimmillaan 50 kilometrin päähän, kun taas 4 E-Hybridin sähköinen toimintasäde on vielä kuusi kilometriä pidempi. Näiden pistokehybridien väliin osuu jo aiemmin esitelty Panamera 4S E-Hybrid, jossa on myöskin 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, mutta 560 heppaa kokonaistehoa. Uusien hybridivaihtoehtojen ohella Porsche toi nyt julkisuuteen pelkän polttomoottorin voimin liikkuvan Panamera 4S:n, jonka tuplasti ahdettu kuutonen tuottaa 449 hevosvoimaa. Nollasta sataan pyrähdetään vain 4,1 sekunnissa, mutta ainakin Suomessa tämä versio jäänee pelkäksi kuriositeetiksi hybridejä suosivan päästöpohjaisen autoveron vuoksi.

Suosittelemme


Panameran uusia malleja pääsee tilaamaan heti sekä luiskaperäisenä sedanina että shooting brake -henkisenä Sport Turismona, ja ne saapuvat Porsche-liikkeisiin vielä tämän vuoden puolella. Tätä kirjoitettaessa uutuuksien Suomen hinnat eivät olleet vielä tiedossa.

LähdeCarscoops

Lue lisää