Mission-nimellä varustetut konseptiautot eivät ole mitään uutta Porschella. Vuonna 2015 esitelty Mission E muuttui neljässä vuodessa Taycanin sarjatuotantoversioksi, ja nyt vuorossa on Münchenin autonäyttelyssä lanseerattu Mission R.
Täyssähköinen tutkielma on ensinnäkin saksalaisvalmistajan ajatusleikki siitä, miltä tulevaisuuden asiakaskilpuri Porschelta voisi näyttää. Merkillä on esimerkiksi Saksan Carrera-Cupista yli 30 vuoden perinteet, joten tätäkään asiakassegmenttiä ei sovi unohtaa sähköautoihin siirryttäessä. Koriltaan suunnilleen Caymanin kokoisessa Mission R:ssä on kaksi moottoria ja neliveto, eli konsepti on täysin erilainen kuin takamoottorisissa ja -vetoisissa 911-kilpureissa.
Aika-ajomoodissa käytössä on peräti 1088 hevosvoiman maksimiteho, kun taas kilpailusäädöillä tarjolla on ”vain” 650 heppaa. Sekä etu- että takasähkömoottorissa on öljyn avulla toteutettu jäähdytys, joka estää tehon laskemisen sähkömoottorien lämmetessä. 1500 kilon painoinen Mission R tykittää satasen nopeuteen alle 2,5 sekunnissa, ja tarpeeksi pitkän suoran osuessa kohdalle huippuja riittää 300 km/h:n verran.
Akutkin on jäähdytetty öljyllä, ja virran pitäisi riittää puolen tunnin sprinttikisan tarpeisiin. 900 voltin teknologian ansiosta akut saa ladattua viiden prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista vain 15 minuutissa. Ekohenkisyys näkyy muuallakin kuin vain sähkövoimassa, ja niinpä auton kori on tehty kierrätettäviä luonnonkuituja sisältävästä muovista. Verhoilussa on puolestaan hyödynnetty tietokoneohjattua 3D-ompeluprosessia, joka minimoi kuulemma kangashävikin.
Suosittelemme
Katossa näkyvä Y:n muotoinen kehikko on osa auton hiilikuiturunkoa, ja ohjaamo on kisatyyliin hyvin tarkoituksenmukainen. Mukavuusvarusteiden sijasta kuskin käytössä on formulatyylinen ratti, kuppipenkki monipistevöineen sekä ratin keskiöön ja perinteisen mittariston paikalle sijoitetut näytöt. Ulkonäköä dominoivat puolestaan kisatyyliin kuuluvat siivet, ilmanohjaimet ja peräpään massiivinen diffuusori. Ne pois kuvittelemalla jäljelle jää puhdaslinjainen keskimoottorisportti, joka antaa esimakua tulevasta sarjatuotantomallista.
Porschen päämuotoilija Michael Mauer ei suostu paljastamaan enempää, mutta kyseessä lienee seuraavan sukupolven 718 Cayman. Se muuttuu todennäköisesti täyssähköautoksi erottuakseen paremmin ikonisesta 911:stä, ja sama tulevaisuus lienee myös avokattoisella Boxsterilla. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, tuotantoautoja voidaan odotella noin neljän vuoden päästä.