Porsche esitteli sähköautonsa perusmallin – takavetoisen Taycanin hinnan pitäisi jäädä viisinumeroiseen lukemaan

Vuoden päivät markkinoilla ollut Taycan-täyssähköauto on noussut nopeasti yhdeksi Porschen myydyimmistä malleista. Suosio saattaa vielä kasvaa pian tarjolle tulevan perusversion myötä.

Takavetoista hinnat alkaen -Taycania on myyty jo aiemmin Kiinassa, ja nyt se lanseerataan myös Euroopan sekä Pohjois-Amerikan markkinoille. Maaliskuussa myyntiin tulevan auton mallinimen perässä ei ole minkäänlaisia lisäkirjaimia tai -numeroita, joten perusmalli tunnetaan yksinkertaisesti Taycanina. Autoa saa sekä pienemmällä että isommalla akkupaketilla. 79,3 kWh:n akulla hetkellinen huipputeho on 408 hevosvoimaa, ja jatkuvasti käytössä on 326 heppaa. 93,4 kWh:n akulla vastaavat lukemat ovat puolestaan 476 ja 380 hevosvoimaa.

Nelivetoisessa 4S:ssä on akkukoosta riippuen joko 530:n tai 571 hepan huipputeho, mutta auto painaakin enemmän. Etummaisen sähkömoottorin, etupyörien vetoakselien ja muun nelivetotekniikan pois jättäminen tuo mukanaan hieman yli 100 kilon laihdutuskuurin, joten perus-Taycanin massa jää pienemmällä akulla ”vain” 2050 kiloon. Isompi akku tuo mukanaan noin 80 kilon lisäpainon. Joka nurkasta raapiva 4S pinkaisee nollasta sataan tasassa neljässä sekunnissa, kun taas takavetoisella uutuudella kestää samassa suorituksessa 5,4 sekuntia launch control -lähtöjärjestelmää hyödyntäen. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 230 km/h:n lukemaan.

Taycanin taloudellisuus ja toimintamatka hyötyvät puuttuvasta nelivetotekniikasta. Pienemmällä akkupaketilla varustettu takaveto-Taycan yltää WLTP-standardin mukaan 431 kilometrin toimintasäteeseen (28 kWh 100 kilometrillä), kun taas isomman akun turvin pääsee parhaimmillaan 484 kilometriä (28,7 kWh 100 kilometrillä). Vertailun vuoksi todettakoon, että 4S yltää parhaimmillaan 407:ään tai 463 kilometriin. Isompaa akkua pystyy lataamaan 270 kilowatin teholla, kun taas pienemmän akun kohdalla on tyydyttävä 225 kW:n lataustehoon. Tämän myötä viisiprosenttisesti täynnä olevat akut saa parhaimmillaan ladattua 80 prosenttiin kapasiteetista 22:n tai 30 minuutin aikana.

Suosittelemme

Ulkoisesti uuden perusmallin erottaa ainoastaan 19-tuumaisista aerodynaamisesti muotoilluista vanteista sekä mustista jarrusatuloista. Lisäksi perässä lukee luonnollisesti pelkästään ”Taycan”, jos auton tilaa mallimerkinnällä. Sähköautoon saa kuitenkin kaikki muihinkin Taycaneihin tarjolla olevat herkut, ja kuvissa esiintyvä Frozen Berry -niminen sävy on uusi lisäys värikarttaan. Sisustaan tarjotaan puolestaan tuoreena lisävarusteena täysin kierrätysmateriaaleista tehtyä verhoilua, jossa on hyödynnetty esimerkiksi käytettyjä kalaverkkoja. Jos tämä ei houkuttele, muista Taycan-malleista tutut materiaalit voi ruksia perusversioonkin.

Takaveto-Taycanissa on vakiona teräsjouset, mutta muista malleista tutun ilmajousituksen saa toki lisähintaan. Kolmikammioista ilma-alustaa on nyt täydennetty smart lift -toiminnolla, johon pystyy ohjelmoimaan aiemmin ajetut kohdat. Näin auto kohoaa automaattisesti korkeammalle esimerkiksi tallin ajorampin kohdalla. Perumallin lanseerauksen yhteydessä kaikkien Taycan-mallien vakiovarustusta on muutenkin parannettu. Vakiona ovat nyt mm. digitaaliradio, lediajovalot, kaksialueinen ilmastointi, osanahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät mukavuusistuimet.

Perus-Taycanin hintaa Suomessa ei ole vielä julkaistu, mutta esimerkiksi Saksassa autosta täytyy pulittaa vähintään 83 520 euroa. Hintaeroa 4S:ään kertyy noin 22 000 euroa, joten paikallisesti päästöttömän sähköauton hinnan pitäisi jäädä Suomessakin 100 000 euron alapuolelle. Täällä Taycan 4S:n hinnat alkavat noin 114 000 eurosta, eli takavetoversion hintalapussa on todennäköisesti viisinumeroinen lukema.

LähdeCarscoops

Lue lisää