Porsche Cayennesta on jo tarjolla tuplaturbokasilla ryyditetty Turbo ja vieläkin tehokkaampi Turbo S -pistokehybridi. Nyt ne saavat seuraa uudesta Turbo GT:stä, joka on Turbo S:ääkin nopeampi hieman pienemmästä teholukemasta huolimatta.
Pelkästään luiskaperäisellä coupé-korilla saatavaa Turbo GT:tä vauhdittaa tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8, josta on kuitenkin houkuteltu 90 hevosvoimaa ja 80 newtonmetriä enemmän kuin ”tavallisessa” Turbossa. 640 heppaan ja 850 newtoniin kohonneet voimavarat on saavutettu mm. uuden kampiakselin, ahtimien, ilmanoton ja välijäähdyttimien avulla pelkän softavirityksen sijasta. Lisäksi Turbo GT:ssä on kevyempi titaanipakoputkisto.
Moottori on yhdistetty kahdeksanvaihteiseen Tiptronic-automaattiin, jonka softaa on päivitetty ja jäähdytystä kohennettu. Vaihtojen pitäisi olla entistä nopeampia, mikä näkyy myös kiihtyvyyslukemissa. Vaikka Turbo GT:ssä on 40 hevosvoimaa vähemmän kuin Turbo S -pistokehybridissä, uutuus kiihtyy vain 3,3 sekunnissa nollasta sataan. Vertailun vuoksi Turbo S E-Hybridin vastaava aika on 3,8 ja ”tavallisen” Turbon 3,9 sekuntia.
Huippuja riittää puolestaan 297 km/h:n verran, eli kyseessä on Porschen tähänastisen historian nopein katumaasturi. Tätä statusta alleviivaa myös Nürburgringin Nordschleifella saavutettu kierrosaika 7:38.9, joka on SUV-luokan uusi ennätys. Ajettavuutta on kohennettu 17 millin verran madalletulla alustalla, jota on myös hienosäädetty kaikilta osiltaan juuri Turbo GT:tä varten. Pirellin renkaat on kehitetty räätälintyönä tätä autoa varten, ja ilmajousitusta on jäykistetty 15 prosentilla. Lisäksi erilaisia aktiivisia ajoapuja ja jopa pyörien camber-kulmaa on säädetty uudestaan. Myös vakiovarusteisten hiilikuitukeraamisten jarrujen pitäisi olla entistä tehokkaammat.
Suosittelemme
Ulkoisesti Turbo GT:n tunnistaa mm. hieman erilaisesta etuhelmasta, mustista lokasuojanlevityksistä, isommista hiilikuituisista spoilerilipoista takana sekä massiivisen diffuusorin keskeltä työntyvistä tuplaputkenpäistä. Vanteet ovat 22-tuumaiset, ja värivalikoiman lisäys on kuvissa näkyvä Arctic Grey -harmaa. Spoilereita ei ole asennettu autoon vain näön vuoksi, vaan niiden pitäisi lisätä myös maaefektiä parhaimmillaan 40 kilolla.
Alcantaraa, nahkaa ja GT:n omaa verhoilukangasta yhdistelevä sisusta tuo mukanaan myös päivitetyn tietoviihdejärjestelmän, joka tukee nyt myös Android Autoa. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta Suomen autoverotuksella Turbo GT lienee noin satatuhatta euroa Turbo S -pistokehybridiä arvokkaampi.