Porsche esitteli ensimmäisen sähköfarmarinsa – Taycan Cross Turismo on merkin edullisin nelivetoinen sähköauto

Porsche paljasti kohta kolme vuotta sitten Mission E Cross Turismo -nimisen konseptin, jonka kerrottiin päätyvän tuotantomalliksi Taycanin maastohenkisenä farmariversiona. Nyt julkisuuteen tuotu tuotantoauto seuraa tiiviisti tutkielman jalanjäljillä, ja auto on yllättäen jopa edullisempi kuin sähkö-Porschen nelivetoinen ”perusmalli”.

Ulkoisesti Cross Turismo on tehty konseptiautosta ja muista maastohenkisistä farkuista tutulla reseptillä. Lokasuojan reunoja ja helmoja reunustavat mustat muovikoristeet, ja puskureiden alta pilkottavat hopeanväriset, pohjapanssaria imitoivat elementit. Maastolook ei ole kuitenkaan ihan täyttä kosmetiikkaa. Offroad Design -nimisen paketin mukana tulee nimittäin alustan korotusmahdollisuus parhaimmillaan 30 millillä, ja lisäksi puskureiden sekä helmojen kulmien muovilippojen on tarkoitus suojata kiveniskemiltä.



Taycanin leveys ei ole muuttunut farmarikorin myötä miksikään, mutta pituutta Cross Turismolle on siunaantunut 11 milliä perusmallia enemmän. Lisäksi korkeus kasvaa parhaimmillaan 31 millin verran, ja akselivälikin on venähtänyt minimaaliset neljä milliä. Suurin muutos on kuitenkin tavaratilassa farmariperän ansiosta. Takaosaston selkänojat kaadettuina maksimivetoisuudeksi kerrotaan 1200 litraa, eli jopa 793 litraa enemmän kuin luiskaperäisessä perus-Taycanissa. Lisäksi takapenkkiläisillä on parhaimmillaan 4,7 senttiä lisää pääntilaa.





Sisusta on pitkälti identtinen luiskaperäisen Taycanin kanssa, eli lähes kaikkia toimintoja hallitaan 10,9-tuumaiselta keskinäytöltä. Lisähintaan myös matkustajan eteen saa oman näyttönsä. Offroad Design -paketin mukana tulee vielä kompassi, jota voi tähystää digitaaliselta mittaristolta. Vakiovarustukseen kuuluu puolestaan keskikonsolin säilytyslokeroita ja tavaratilan kiinnityshihnoja sisältävä paketti.

Cross Turismo on aina nelivetoinen kahden sähkömoottorin myötä, ja virta saadaan isolta 93,4 kWh:n akkupaketilta. Autoa saa neljänä eri versiona, joiden tehoskaala on 476-761 hevosvoimaa. Farmarikori ei juuri vaikuta suoritusarvoihin, ja niinpä Turbo S -huippuversio pinkaisee nollasta sataan vain 2,9 sekunnissa. Lähtötason Taycan 4 Cross Turismolla kestää puolestaan samassa suorituksessa 5,1 sekuntia. Toimintasäteeksi kerrotaan 419-456 kilometriä, ja 800 voltin tekniikan ansiosta pikalaturista pitäisi saada viidessä minuutissa virtaa 100 kilometrille.

Farmarissa on vakiona mukautuva ilmajousitus nostotoiminnolla, joka kohottaa koria kolmen sentin verran sorateille tarkoitetussa moodissa. Lisäksi perusherkkuihin kuuluvat mm. ledivalot, kaksialueinen ilmastointi, osanahkaverhoilu ja kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet.

Auton perään saa myös polkupyörätelineen, joka mahdollistaa takaluukun avaamisen telinettä irrottamatta. Telineeseen voi kiinnittää tyyliin sopivasti vaikkapa kaksi Porschen uutta sähköpyörää. Cross Turismon hinnat starttaavat noin 101 000 eurosta, eli auto on 14 000 euroa halvempi kuin ”tavallisen” Taycanin 4S-versio, jossa on kylläkin enemmän tehoa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.