Porsche esittelee Genevessä manuaalivaihteisen hardcore-911:n

Porsche siirtyi 911:ssä hiljattain turbojen aikakauteen, mutta GT3 ja GT3 RS saavat sentään pitää legendaariset vaparikoneensa. Näissä Porschen ratatykeissä on kuitenkin monien fanien mielestä paha puute, koska autoihin ei saa manuaalivaihteistoa. Porsche halusi käyttää niissä pelkästään PDK-kaksoiskytkinlaatikkoa, koska se on kaikissa tilanteissa manuaalia nopeampi. Nyt merkki on kuitenkin jo pyörtänyt osin päätöksensä ja lupaillut, että seuraavan sukupolven GT3:een saa jälleen haluttaessa manuaalilaatikon.

Uuden 911:n tuloon on kuitenkin vielä monta vuotta aikaa, ja niinpä Porsche on kehittänyt nykyisestä 991-koodilla tunnetusta sukupolvesta ajamisen hauskuutta painottavan erikoismallin. Spesiaaliversion nimeksi tulee 911 R, ja auto tulee myyntiin aika tarkkaan 50 vuotta alkuperäisen 911 R:n jälkeen. Vanha 911 R oli nimittäin Porschen vuonna 1967 esittelemä erikoisauto, jota tehtiin vain 23 kappaletta kisakäyttöön. R oli normaalimallia kevyempi, ja siinä oli myös enemmän tehoa.





Porschen 911-tuoteperheestä vastaava johtaja August Achleitner vihjasi nyt australialaiselle Motoring-sivustolle, että uusi Ärrä paljastettaisiin Geneven autonäyttelyssä reilun kuukauden kuluttua. 911 R:ää tehdään esikuvansa mukaan vain rajoitettu määrä, mutta tällä kertaa volyymit ovat vähän suurempia. Huhujen mukaan autoa valmistettaisiin 600 kappaletta, ja kaikki niistä on ilmeisesti jo myyty. Porsche ei ole vielä vahvistanut lopullista valmistusmäärää, mutta kyse on joka tapauksessa rajoitetusta erästä.

Se on sen sijaan varmaa, että Ärrää saa puristien iloksi vain ja ainoastaan manuaalivaihteistolla. Tavallisissa 911:ssä on seitsemänvaihteinen manuaalilaatikko, mutta 911 R:ssä pykäliä on kuusi. Auton moottorina käytetään joko GT3:n 3,8-litraista bokserikuutosta tai GT3 RS:n nelilitraista vaparibokseria. Jo GT3:n koneesta irtoaa 475 heppaa, eli teho-painosuhde on varmasti kunnossa. 911 R on nimittäin GT3:a kevyempi, ja lisäksi aerodynaamisia apuvälineitä on karsittu. Autossa ei ole isoa lintulautatyyppistä takasiipeä, ja renkaatkin ovat kaventuneet. Heikentynyt pito lupaa siis entistä hauskempaa ajokokemusta luisuttelusta nautiskeleville.

911:sta on ollut tarjolla myös perusmallien ja GT3:n väliin sijoittuva GTS-versio, ja sellainen on luvassa jatkossakin. 911 R on nimittäin tarkoitettu aivan erilaisille ostajille kuin paremmin arkikäyttöön sopiva GTS. Ärrää tehdään niin pieni määrä, että autosta tulee varmasti haluttu keräilykappale heti tuoreeltaan. Lisäksi auton haluttavuutta lisää manuaalivaihteisto, joka alkaa olla melko ainutlaatuinen piirre Porschen sporttimalleissa. Pienemmän Cayman GT4:n manuaaliversion menestys on kuitenkin osoittanut Porschelle, että monet entusiastit pitävät edelleen keppivaihteistosta kiinni. 911 R:n tapauksessa kyse ei ole halvasta huvista, koska auto maksaa huomattavasti enemmän kuin GT3.

Porsche_2


Kuvat: Worldcarfans.com

LähdeMotoring
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...