Porsche on todellinen erikoismallien mestari. Niitä on putkahdellut viime vuosina varsinkin 911:stä kuin sieniä sateella, ja nyt tähän joukkoon liittyy vain Ranskassa myytävä Carrera GTS Le Mans Centenaire Edition.
Kuten nimikin jo kertoo, auto juhlistaa Le Mansin 24 tunnin kilpailun 100 vuoden merkkipaalua. Erikoismalli on tehty GTS:n pohjalta, ja niitä valmistetaan ainoastaan 72 kappaletta Ranskan markkinoille. Autossa on kaikkiaan 25 uniikkia komponenttia, jotka ovat saaneet inspiraationsa Porschen kahdesta voittoautosta Le Mansissa. Ne ovat vuonna 1951 luokkavoiton napannut 356 SL ja kokonaiskisan voittoon vuonna 1998 yltänyt 911 GT1.
Erikoismallin on suunnitellut Grant Larsson, eli sama mies joka oli myös ensimmäisen Boxsterin takana. Jo vuonna 2020 aloitetussa projektissa auton ulkoväriksi valittiin Le Mans Silver -hopea, joka kehitettiin yhteistyössä alkuperäisen 356 SL -kilpurin nykyään omistavan Rod Emoryn kanssa. Myös ovien 46-kisanumerot sekä Graphite Blue -väristä nahkaa ja veluuria yhdistelevä sisäverhoilu ovat 1950-luvun alun klassikkokilpurin inspiroimia. Takalokasuojien ilma-aukot, Aurum-sävyiset alumiinivanteet sekä punaiset turvavyöt ovat puolestaan saaneet vaikutteita tuoreemmasta 911 GT1:stä.
Moottorin päältä löytyy “Born in Le Mans. Manufactured in Zuffenhausen” -lätkä, ja B-pilariin sijoitetussa 3D-tulostetussa merkissä komeilee Sarthen radan profiili. Rataprofiili on lisäksi brodeerattu keskikyynärnojaan, ja samaa teemaa löytyy myös niskatuista, kynnyslistoista sekä kojelaudasta. Omistajat saavat autonsa mukana spesiaalin avaimen, peiton sekä kirjan, jossa on kuvia erikoismallin valmistusprosessista Porschen Zuffenfausenin tehtaalla ja Exclusive Manufaktur -yksilöintiosastolla.
Tekniikkaan ei ole koskettu, eli voimanlähteenä palvelee GTS:n kolmilitrainen tupla-ahdettu bokserikuutonen. Sen tuottamat 480 hevosvoimaa ja 570 newtonmetriä välitetään takapyörille joko seitsemänpykäläisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Myös perusmallia sporttisemmat alustan säädöt ovat samat kuin GTS:ssä.
Ranskassa autosta pitää pulittaa tarkalleen 237 819 euroa, eli Le Mans -lisää tulee yli 79 000 euroa normaaliin Carrera GTS:ään verrattuna. Osa erosta selittyy varustelulla, ja luonnollisesti myös 72 yksilön valmistusmäärä tuo erikoismalliin lisää eksklusiivisuutta. Luku viittaa muuten Porschen 72 vuoden putkeen Le Mansissa, joka on tuottanut tähän mennessä 19 kokonaiskilpailun voittoa ja 110 luokkavoittoa.